Επιχειρηματικότητα
Έρευνα για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη
Δειγματοληπτική έρευνα για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη διεξήγαγε για 7η συνεχόμενη φορά η Διεύθυνση Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP Group, τα αποτελέσματα της οποίας συνοψίζονται κατωτέρω.
Σκοπός της έρευνας είναι:
- Μελέτη και αξιολόγηση του βαθμού εφαρμογής των δράσεων ΕΚΕ από τις ελληνικές επιχειρήσεις.
- Σκιαγράφηση των οφελών που προκύπτουν από τις πρακτικές ΕΚΕ στις εταιρείες.
- Παρουσίαση του ετησίου κόστους των δράσεων ΕΚΕ.
- Διερεύνηση των ανασταλτικών παραγόντων που δρουν αποτρεπτικά στην περαιτέρω υλοποίηση των εξεταζόμενων δράσεων στην ελληνική επικράτεια.
Ταυτότητα της Έρευνας
Η έρευνα διεξήχθη από τη Διεύθυνση Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP Group.
Χρόνος διεξαγωγής: 03.05.2018 – 25.05.2018
Μεθοδολογία: Χρησιμοποιήθηκε δομημένο ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις: i) μιας μόνο απάντησης ii) πολλαπλών απαντήσεων και iii) ιεράρχησης των απαντήσεων κατά σημαντικότητα με βάση συγκεκριμένη κλίμακα. Η επεξεργασία και ανάλυση των δεδομένων έγινε με μεθόδους περιγραφικής στατιστικής.
Δείγμα: 83 επιχειρήσεις από διάφορους κλάδους της ελληνικής οικονομίας (βιομηχανία, εμπόριο, υπηρεσίες), που δραστηριοποιούνται σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια.
Τομείς Εφαρμογής Δράσεων ΕΚΕ
Στην πρώτη ερώτηση διερευνήθηκε η κατανομή του συνολικού προϋπολογισμού των εταιρειών για δράσεις ΕΚΕ, στους βασικούς άξονες:
- Ανθρώπινο Δυναμικό
- Περιβάλλον
- Κοινωνία
- Αγορά
Tο κονδύλια που αφορούν το Ανθρώπινο Δυναμικό καταλαμβάνουν την πρώτη θέση με μερίδιο 39% το 2018 (διάγραμμα 1). Θα πρέπει να τονιστεί ότι η κατηγορία του Ανθρώπινου Δυναμικού καταλαμβάνει διαχρονικά το μεγαλύτερο μερίδιο, με τα ποσοστά της να κυμαίνονται άνω του 30% από το πρώτο έτος εκπόνησης της παρούσας έρευνας (2011), ενώ τα τελευταία έτη το ποσοστό της κινείται ανοδικά (2016: 34%, 2017: 37%). Διαπιστώνεται δηλαδή ότι οι επιχειρήσεις δίνουν πολύ μεγάλη έμφαση στο ανθρώπινο δυναμικό τους και προσπαθούν να διατηρήσουν ικανοποιημένους τους εργαζομένους τους, βελτιώνοντας το εργασιακό περιβάλλον με σκοπό την αύξηση της παραγωγικότητά τους. Κυριότερες δράσεις ΕΚΕ που σχετίζονται με το ανθρώπινο δυναμικό είναι μεταξύ άλλων η παροχή ίσων ευκαιριών στους εργαζομένους και οι δυνατότητες εκπαίδευσης ή βελτίωσης των δεξιοτήτων του προσωπικού.
Κόστος Δράσεων ΕΚΕ Εντούτοις, από την έρευνα προκύπτει ότι οι επιχειρήσεις δίνουν μεγάλη βαρύτητα και στην προσφορά στο κοινωνικό σύνολο καθώς δράσεις που αφορούν την Κοινωνία καταλαμβάνουν μερίδιο 26%, ενώ ακολουθούν το Περιβάλλον με 21% και η Αγορά με 14%.
Καθώς η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη ωριμάζει σαν θεσμός στο ελληνικό επιχειρείν, κρίθηκε σκόπιμο να διερευνηθεί το ύψος των κονδυλίων που δαπανούν οι επιχειρήσεις για δράσεις ΕΚΕ. Σύμφωνα με τα δεδομένα του διαγράμματος 2, η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών (62%) δαπανά έως €200.000. Το 1/4 σχεδόν (24%) των επιχειρήσεων δαπανά από €200.000 έως €1 εκατ., ενώ το 14% των επιχειρήσεων δαπανά από €1 εκατ. έως και €5 εκατ.
Πολύ ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι σχεδόν 2 στις 3 επιχειρήσεις αύξησαν τα έξοδά τους για ενέργειες ΕΚΕ το 2017 σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Δράσεις ΕΚΕ που εφαρμόζουν οι εταιρείες
Στη συνέχεια αναλύεται ο βαθμός εφαρμογής ορισμένων εκ των κυριότερων δράσεων ΕΚΕ από τις εταιρείες του δείγματος ανά κύριο άξονα.
Ανθρώπινο Δυναμικό
Το 89% των επιχειρήσεων του δείγματος δήλωσε ότι παρέχει ίσες ευκαιρίες προς όλους τους εργαζομένους (ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, εθνικότητας κλπ.) σε βαθμό «πολύ» ή «πάρα πολύ» (διάγραμμα 4). Επιπλέον, το 84% των επιχειρήσεων προσφέρει δυνατότητες εκπαίδευσης ή βελτίωσης των δεξιοτήτων του προσωπικού. Και οι δυο αυτές δράσεις αποτελούν προτεραιότητα για τις εταιρείες, καθώς συγκεντρώνουν ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά που διαχρονικά κινούνται υψηλότερα του 80%. Ακολουθεί η παροχή πρόσθετης ιατροφαρμακευτικής κάλυψης στο προσωπικό, όπου παραπάνω από τις μισές εταιρείες του δείγματος (55%) εφαρμόζουν τη συγκεκριμένη δράση στο μέγιστο βαθμό («πάρα πολύ»).
Κοινωνία
Η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών του δείγματος (73%) δήλωσε ότι πραγματοποιεί δωρεές και χορηγίες σε χρήμα ή/και είδος σε «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντικό βαθμό (διάγραμμα 5). Το συγκεκριμένο ποσοστό είναι υψηλότερο σε σχέση με πέρυσι κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες, γεγονός που καταδεικνύει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις αρχίζουν να αυξάνουν τις δράσεις τους στον συγκεκριμένο τομέα. Σε αρκετά σημαντικό βαθμό φαίνεται να υποστηρίζονται τόσο οι δράσεις σε συνεργασία με τις τοπικές κοινότητες (66%), όσο και οι καλλιτεχνικές, αθλητικές ή πολιτιστικές εκδηλώσεις (53%).
Περιβάλλον
Οι εταιρείες εμφανίζονται ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένες ως προς το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Οι δράσεις ΕΚΕ που αφορούν το Περιβάλλον (διάγραμμα 6), φαίνεται να υιοθετούνται σε μεγάλο βαθμό από τις επιχειρήσεις. Το 75% των εταιρειών του δείγματος εφαρμόζουν εσωτερικά προγράμματα ανακύκλωσης σε μεγάλο βαθμό («πολύ» ή «πάρα πολύ»). Ακολουθεί η εφαρμογή προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας και διαχείρισης αποβλήτων (74%) και η ένταξη στην επιχείρηση συστημάτων περιβαλλοντικής διαχείρισης σύμφωνα με εθνικά/διεθνή πρότυπα (π.χ. ISO 14001, EMAS κλπ.) με ποσοστό 58%.
Αγορά
Οι δράσεις ΕΚΕ που αφορούν την αγορά φαίνεται να υιοθετούνται σε ικανοποιητικό βαθμό από τις επιχειρήσεις του δείγματος. Ωστόσο, παρατηρούνται αρκετές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τις έρευνες των προηγούμενων ετών. Η εφαρμογή συστήματος διαχείρισης-διασφάλισης ποιότητας των προϊόντων (π.χ. ISO 9000 κλπ.) ακολουθείται σε ιδιαίτερα μεγάλο βαθμό («πολύ» και «πάρα πολύ») από το 85% των εταιρειών, αν και το εν λόγω ποσοστό εμφανίζεται μειωμένο κατά 9 μονάδες σε σχέση με το 2016 που είχε ανέλθει στο 94%. Προγράμματα ΕΚΕ που αναφέρονται στους καταναλωτές (π.χ. διαδικασίες μέτρησης και διαχείρισης παραπόνων κλπ.) εφαρμόζει σε «πολύ» ή «πάρα πολύ» μεγάλο βαθμό το 67% των εταιρειών. Αντιθέτως, η χρήση κριτηρίων ΕΚΕ στην επιλογή προμηθευτών ή συνεργατών εξακολουθεί να εφαρμόζεται σε περιορισμένη σχετικά κλίμακα, αφού το 55% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι εφαρμόζει τη συγκεκριμένη δράση από «καθόλου» έως «μέτρια» (διάγραμμα 7).
Οφέλη των εταιρειών από τις δράσεις ΕΚΕ
Εννέα στις δέκα επιχειρήσεις αξιολόγησαν με το μεγαλύτερο βαθμό σημαντικότητας («πάρα πολύ» και «πολύ») την ενίσχυση και προστασία της εταιρικής εικόνας (φήμη, brands κλπ.) ως το κυριότερο όφελος που έχουν από τις πρακτικές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (πίνακας 1). Ακολούθησαν με ποσοστό 86% τόσο η συνεισφορά στο κοινωνικό σύνολο όσο και η προσέλκυση και διατήρηση υψηλού επιπέδου ανθρώπινου δυναμικού, γεγονός το οποίο δείχνει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις φαίνεται να αντιλαμβάνονται τη σημασία της ΕΚΕ για την κοινωνία και για τους εργαζομένους τους.
| Πίνακας 1. Οφέλη των εταιρειών από την εφαρμογή πρακτικών ΕΚΕ (2018) | |||||
| Οφέλη ΕΚΕ | Βαθμός Σημαντικότητας | ||||
| Καθόλου | Λίγο | Μέτρια | Πολύ | Πάρα Πολύ | |
| Ενίσχυση και προστασία της εταιρικής εικόνας (φήμη, brands κλπ.) | 2% | 2% | 6% | 47% | 43% |
| Συνεισφορά στο κοινωνικό σύνολο | – | 4% | 10% | 30% | 56% |
| Προσέλκυση και διατήρηση υψηλού επιπέδου ανθρωπίνου δυναμικού (άριστο εργασιακό περιβάλλον, ίσες ευκαιρίες κλπ.) | 4% | – | 10% | 58% | 28% |
| Βελτίωση της απόδοσης / παραγωγικότητας των εργαζομένων | – | – | 24% | 54% | 22% |
| Μεγαλύτερη ικανοποίηση και διατηρησιμότητα των πελατών | 6% | 8% | 16% | 45% | 25% |
| Βελτίωση σχέσεων με το επιχειρηματικό περιβάλλον | 6% | 8% | 27% | 42% | 17% |
| Παροχή μεγαλύτερης αξίας στους μετόχους (π.χ. μέσω της ένταξης σε ειδικούς δείκτες αξιολόγησης ΕΚΕ κλπ.) | 14% | 13% | 17% | 35% | 21% |
| Αύξηση πωλήσεων | 15% | 17% | 31% | 31% | 6% |
| Φοροελαφρύνσεις | 27% | 23% | 35% | 15% | – |
Βαθμός Εφαρμογής Πρακτικών ΕΚΕ στην Ελλάδα
Οι μεγάλες εταιρείες της εγχώριας οικονομίας αναγνωρίζουν τη σημαντικότητα της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και φαίνεται ότι την κατατάσσουν αρκετά ψηλά στις επιχειρηματικές τους δράσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι, η ΕΚΕ θεωρείται «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντική στο 89% των επιχειρήσεων του δείγματος (διάγραμμα 8), ποσοστό αυξημένο κατά 5% σε σχέση την περσινή έρευνα.
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, οι μεγάλες εταιρείες θεωρούν ότι η ΕΚΕ δεν έχει αναπτυχθεί ακόμη σε ικανοποιητικό βαθμό από το σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων (ανεξαρτήτως μεγέθους). Ειδικότερα, σε ερώτηση για το βαθμό υιοθέτησης των δράσεων ΕΚΕ από τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα, το μεγαλύτερο ποσοστό των εταιρειών του δείγματος (66%) θεωρεί ότι ο βαθμός διείσδυσης/εφαρμογής πρακτικών ΕΚΕ στην παρούσα φάση κυμαίνεται σε μέτρια επίπεδα και μόλις το 4% του δείγματος θεωρεί ότι η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη εφαρμόζεται σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό από τις εγχώριες επιχειρήσεις (διάγραμμα 9).
Από τα παραπάνω συμπεραίνεται ότι υπάρχουν ακόμη σημαντικά ανάπτυξης προκειμένου η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη να εφαρμοστεί αφενός σε μεγαλύτερο ποσοστό εταιρειών και αφετέρου σε ευρύτερο φάσμα δραστηριοτήτων.
Ως οι κυριότεροι παράγοντες που δρουν ανασταλτικά στην υλοποίηση πρακτικών ΕΚΕ αναδείχθηκαν η τρέχουσα οικονομική συγκυρία και το οικονομικό κόστος, οι οποίοι κατέλαβαν τις πρώτες θέσεις στην αξιολόγηση των εταιρειών του δείγματος, με 22% και 20% αντίστοιχα, όπως άλλωστε και στην περσινή έρευνα. Ακολουθεί η έλλειψη κινήτρων με 18% και η ελλιπής ενημέρωση των πολιτών για την έννοια της ΕΚΕ με 15%.Ανασταλτικοί Παράγοντες Υλοποίησης Δράσεων ΕΚΕ
Συμπεράσματα της Έρευνας
Τα κυριότερα αποτελέσματα της αναφερόμενης πρωτογενούς έρευνας συνοψίζονται στα εξής:
- Δυο στις τρεις εταιρείες του δείγματος (66%) θεωρεί ότι ο βαθμός εφαρμογής των πρακτικών ΕΚΕ από το σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων εξακολουθεί να κυμαίνεται σε μέτρια επίπεδα.
- Οι ενέργειες των εταιρειών που αφορούν το Ανθρώπινο Δυναμικό καλύπτουν το μεγαλύτερο μερίδιο (39% το 2018) στο συνολικό τους προϋπολογισμό για δράσεις ΕΚΕ.
- Η πλειοψηφία των εταιρειών (62%) δαπανά έως €200.000 σε ετήσια βάση, το 24% των επιχειρήσεων δαπανά από €200.000 έως €1 εκατ., ενώ το 14% των επιχειρήσεων δαπανά από €1 εκατ. έως και €5 εκατ.
- Ορισμένες από τις κυριότερες πρακτικές ΕΚΕ που εφαρμόζονται σε «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντικό βαθμό από τις εταιρείες του δείγματος είναι οι εξής: α) η παροχή ίσων ευκαιριών προς όλους τους εργαζομένους (89%), β) η εφαρμογή συστήματος διαχείρισης-διασφάλισης ποιότητας των προϊόντων (85%) και γ) παροχή δυνατοτήτων εκπαίδευσης ή βελτίωσης των δεξιοτήτων του προσωπικού (84%).
- Η ενίσχυση και προστασία της εταιρικής εικόνας και η συνεισφορά στο κοινωνικό σύνολο αξιολογήθηκε από το 90% και το 86% αντίστοιχα των εταιρειών του δείγματος ως «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντικό όφελος που επιφέρουν οι δράσεις ΕΚΕ.
- Τέλος, η τρέχουσα οικονομική συγκυρία με ποσοστό 22% και το οικονομικό κόστος με 20% θεωρούνται οι κυριότεροι ανασταλτικοί παράγοντες υλοποίησης ΕΚΕ από τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Συμπερασματικά, οι μεγαλύτερου μεγέθους επιχειρήσεις προβαίνουν σε δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ), καθώς αυτές συνήθως έχουν την οικονομική επιφάνεια να προβληθούν σε δαπανηρά μέσα επικοινωνίας μεγάλης απήχησης, όπως είναι η τηλεόραση, το ραδιόφωνο και τα έντυπα μέσα ή ακόμα και να «τρέξουν» μεγάλες καμπάνιες ηλεκτρονικής προώθησης σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η ΕΚΕ δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται απλά ως ένα πρόσθετο κόστος από τις επιχειρήσεις, αλλά ως επένδυση με συγκεκριμένους στόχους, μετρήσιμα αποτελέσματα και οφέλη, που αφορούν τόσο στην ίδια την επιχείρηση όσο και το κοινωνικό σύνολο. Ως εκ τούτου, κρίσιμα σημεία θεωρούνται η ευαισθητοποίηση της κοινωνίας και των καταναλωτών, η εκπαίδευση των στελεχών των επιχειρήσεων και η υιοθέτηση κατάλληλων πρωτοβουλιών και στρατηγικών από την πλευρά της πολιτείας που θα ενθαρρύνουν μεγαλύτερο ποσοστό επιχειρήσεων προς την κατεύθυνση της υιοθέτησης των βέλτιστων πρακτικών ΕΚΕ.
Σύνταξη Μελέτης & Έρευνας για την ΕΚΕ
Σταματίνα Παντελαίου Νίκος Ταβουλάρης
Director Senior Consultant
Economic Research & Sectorial Studies Economic Research & Sectorial Studies
H ICAP Group – με 1.000 εργαζομένους – είναι ο μεγαλύτερος Όμιλος παροχής υπηρεσιών προς επιχειρήσεις στην Ελλάδα, με ισχυρή παρουσία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Μετά την εξαγορά της από το SEEF Fund της Global Finance το 2007, έχει αναπτυχθεί ραγδαία και σήμερα παρέχει μεγάλο εύρος υπηρεσιών και προϊόντων που ομαδοποιούνται σε 4 κατηγορίες:
Credit Risk Services, Marketing & Sales Solutions, Management Consulting και People & Employment Solutions. Περισσότερες πληροφορίες στο www.icap.gr
Ακολουθήστε την ΙCAP Group στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης:
Λογότυπο ICAP Group
Μπορείτε να λάβετε το αρχείο από την ακόλουθη διεύθυνση: http://dir.icap.gr/mailimages/PublishingServer/ICAPGroup.jpg
Φωτογραφία κας Σταματίνας Παντελαίου, Director Οικονομικών & Κλαδικών Μελετών Ομίλου ΙCAP
Μπορείτε να λάβετε τo αρχείο από την ακόλουθη διεύθυνση:
http://dir.icap.gr/mailimages/PublishingServer/Pantelaiou_Stamatina.jpg
Φωτογραφία κ. Νίκου Ταβουλάρη, Senior Consultant Οικονομικών & Κλαδικών Μελετών Ομίλου ΙCAP Μπορείτε να λάβετε τo αρχείο από την ακόλουθη διεύθυνση:
http://dir.icap.gr/mailimages/PublishingServer/Νίκος Ταβουλάρης.JPG
Περισσότερες Πληροφορίες:
Γραφείο Τύπου Oμίλου ICAP
Φρατζέσκα Σιδερή, Communications & Marketing Manager
T: 210 7200 495 | 693 673 5 143 | F: 213 0173 495
Επιχειρηματικότητα
Η ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗΣ.
«ΔΥΣΚΟΛΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ»: Η ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗΣ
Παρακολουθώντας τη διεθνή πολιτική σκηνή, και μάλιστα σε εκείνο το επίπεδο όπου οι δυνατοί και ισχυροί της γης μοιράζουν συμφέροντα –ίσως και τον κόσμο ολόκληρο– έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ως παρατηρητές, να μελετήσουμε πώς διαχειρίζονται τις δυνάμεις και τις αδυναμίες τους ώστε να πετύχουν αυτό που θεωρούν εξαρχής δεδομένο: την αποτελεσματική διαπραγμάτευση και την επίτευξη των στόχων τους.
Για τους επαγγελματίες που ασχολούνται με τη διαμεσολάβηση και τη διαπραγμάτευση είναι πάντα άξιο μελέτης και ιδιαίτερης προσοχής το πώς τελικά επιτυγχάνονται συμφωνίες στο επίπεδο όπου οι πολιτικοί διαχειρίζονται τόσο τη δική τους ψυχολογία όσο και την ψυχολογία του αντιπάλου τους, αφ’ υψηλού και με απόλυτη σιγουριά, και με ποια χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους καταφέρνουν να ισορροπούν τους δύσκολους ρόλους τους, την ηγετική τους δύναμη, και να θεωρούνται πάντοτε κερδισμένοι ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα.
Σε ένα προφανές επίπεδο, οι άνθρωποι αυτοί δείχνουν εξαρχής σκληροί και αμετακίνητοι στις διεκδικήσεις τους. Πολλές φορές ματαιώνουν εξαρχής την προσέγγιση, άλλοτε επιδιώκουν να δημιουργήσουν σύγχυση και προσβολές στους αντιπάλους τους, καμιά φορά φοβέρες και απειλές, καθώς και άλλες τεχνικές για να δείξουν τη δύναμη και την υπεροχή τους. Το πρώτο αυτό βήμα είναι η προσπάθεια να αποκτήσουν πλεονέκτημα εξαρχής δημιουργώντας αρρωστημένη ενόχληση στην άλλη πλευρά. Πολλές φορές ενισχύουν αυτή την υπερβολή με μεγάλες σιωπές, βαρεμάρα και αδιαφορία, δημιουργώντας την αίσθηση του ανεξερεύνητου αγνώστου ή επιδιώκοντας την εξάντληση της υπομονής του αντιπάλου για να σκιαγραφήσουν τις αντοχές του. Τεχνικές όμως που είναι γνωστές και στις δύο πλευρές και δεν αποτελούν παρά την πρόκληση της διαχείρισης της διαπραγμάτευσης μεταξύ πραγματικά δύσκολων αντιπάλων. Καμιά φορά η αναγνώριση ενός δύσκολου αντιπάλου που δεν δείχνει a priori την επιθυμία να βρεθεί κοινό έδαφος είναι και η πιο καθαρή μάχη.
Τα εγχειρίδια διαπραγμάτευσης είναι σαφή: η επιδίωξη είναι να βρεθεί η «ζώνη συναλλαγής» και να τοποθετηθούν πάνω της τα θεμελιώδη συμφέροντα των μερών που, ενώ φαίνονται αδιαπραγμάτευτα, είναι στην ουσία ο λόγος της επαφής και ο πυρήνας της μάχης. Για να θεωρηθεί κάποιος κατάλληλος να συμμετέχει σε αυτό το επίπεδο διαπραγματεύσεων, πρέπει να είναι ικανός να διαχειρίζεται τον εαυτό του πέρα από συναισθήματα και προσωπικές ευαισθησίες, με σιδηρά πειθαρχία. Αυτό μπορεί να είναι εγγενές χαρακτηριστικό, ωστόσο για πολλούς αποτελεί επίτευγμα συνειδητής κατανόησης και άσκησης.
Οι ειδικοί συμβουλεύουν ότι όλο το μυστικό βρίσκεται στη διαπίστωση ότι ο παραλογισμός και οι υπερβολές της άλλης πλευράς δεν αποτελούν παρά μία πανοπλία. Πρέπει να υπερβείς την εγωκεντρική σου άμυνα και την τάση να πάρεις τα πράγματα προσωπικά, ώστε να μπορέσεις να κοιτάξεις μέσα από την πανοπλία και να αξιολογήσεις την ποιότητα των αντοχών του αντιπάλου σου.
Μην αντιδράτε και μην απαντάτε σε παράλογη συμπεριφορά, ιδιαίτερα με παρατηρήσεις ή μονομερείς υποχωρήσεις. Το πρώτο θα χειροτερέψει τα πράγματα, το δεύτερο θα ενθαρρύνει την άλλη πλευρά να διατηρήσει την κακή συμπεριφορά. Μην χάνετε την ηρεμία σας εξαιτίας του εκνευρισμού που δημιουργείται. Αντίθετα, πάρτε τον χρόνο σας ή κάντε ένα διάλειμμα και προστατέψτε τον εαυτό σας από το να χάσετε την ψυχραιμία σας.
Κανείς δεν είναι προετοιμασμένος για ψυχραιμία παρά μόνο αυτός που έχει προπονηθεί αρκετά και για μεγάλο διάστημα. Ένας τρόπος διαχείρισης είναι η προετοιμασία με συνεργάτες και συμμάχους από πριν, ώστε να ετοιμάσετε πιθανά σενάρια και ρόλους. Ακόμη και προετοιμασμένες ατάκες και συλλογισμοί μπορούν να οδηγήσουν τη σκέψη σας σε μια «cool» και ουδέτερη διάθεση που θα σας κρατήσει στη στρατηγική σας. Προβάρετε κάθε πιθανή αντίδραση, ακόμη και την πιο υπερβολική, και δημιουργήστε εναλλακτικές. Κάντε το αρκετές φορές ώστε να γίνει δεύτερη φύση.
Απαραίτητη είναι επίσης η γνώση, από πριν, των δυνάμεων και των αδυναμιών του αντιπάλου, των συμμάχων και συνεργατών του, των εχθρών και των ανταγωνιστών του. Πολλές φορές η επικοινωνία μαζί τους δίνει νέα οπτική και αποκαλύπτει άλλες αιτίες ή διαδρομές που συνυπάρχουν με τις προφανείς.
Μην εμφανίζεστε μόνοι στη διαπραγμάτευση, όσο μεγάλη αυτοπεποίθηση κι αν έχετε. Ένα σύνολο συνεργατών και συμβούλων δημιουργεί την εικόνα οργανωμένου επιτελείου και επιβάλλει στον αντίπαλο προσοχή στη συμπεριφορά του. Ακόμη και το να συνοδεύεται και η άλλη πλευρά από συνεργάτες είναι θετικό. Μην φοβάστε τα πολλά άτομα ή τις πολλές γνώμες· σε αυτό το επίπεδο δημιουργείται momentum προς μια λύση – διαφορετικά η συνάντηση δεν θα γινόταν.
Χρησιμοποιήστε πρώτα τις προτάσεις σας που περιγράφουν με σαφήνεια τα συμφέροντά σας και φαίνονται ρεαλιστικές και μη προσβλητικές για την άλλη πλευρά. Προτιμότερο είναι να θέσετε εξαρχής και τα οφέλη της άλλης πλευράς, δείχνοντας ότι είστε προετοιμασμένοι και διατεθειμένοι να βρείτε κοινό τόπο και αμοιβαία ωφέλιμη λύση.
Τέλος, μετά από κάθε συνάντηση δημιουργήστε περίληψη με τα θέματα που αναδείχθηκαν και στείλτε τη σε όλα τα μέρη που εμπλέκονται και έχουν συμφέρον. Έτσι ενημερώνετε την άλλη πλευρά ότι έχετε επίγνωση του παιχνιδιού και της τεχνικής που χρησιμοποιεί, άρα ότι είστε ισάξιος αντίπαλος.
της Μαριάννας Τσούλια
Προγράμματα
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης ενώνει τις δυνάμεις του για να εκπαιδεύσει μικρούς και μεγάλους στη διάσωση ζωών!
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης ενώνει τις δυνάμεις του με το πρόγραμμα «Χ.Ο.Π.Α. Ήρωες 112» για να εκπαιδεύσει μικρούς και μεγάλους στη διάσωση ζωών!
Περισσότερα από 70.000 παιδιά σε όλη την Ελλάδα έχουν ήδη μάθει πώς να αναγνωρίζουν τα συμπτώματα του εγκεφαλικού επεισοδίου και να σώζουν ζωές μέσα από το πρωτοποριακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Χ.Ο.Π.Α. Ήρωες 112» — και φέτος, χάρη στη συνεργασία με την Αντιδημαρχία Παιδείας του Δήμου Θεσσαλονίκης, το μήνυμα αυτό ταξιδεύει σε όλα τα σχολεία της πόλης!
Η Θεσσαλονίκη πρωτοστατεί στην πρόληψη
Με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας, η Αντιδημαρχία Παιδείας Θεσσαλονίκης στηρίζει ενεργά το πρόγραμμα «Χ.Ο.Π.Α. Ήρωες 112», θεμελιώνοντας μια ουσιαστική συνεργασία με την Παγκόσμια Καμπάνια. Στο πλαίσιο της δράσης, όλα τα παιδιά των δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων της πόλης θα εκπαιδευτούν ώστε να αναγνωρίζουν τα βασικά συμπτώματα του εγκεφαλικού επεισοδίου – Χέρι, Ομιλία, Πρόσωπο – και να θυμούνται να καλούν άμεσα το 112!
Η Αντιδήμαρχος Παιδείας Θεσσαλονίκης Έφη Θεοδωράκη, τόνισε ότι η πρωτοβουλία αυτή αποτελεί «μια επένδυση στη γνώση και την πρόληψη που ξεκινά από τις μικρές ηλικίες και έχει τη δύναμη να σώσει ζωές μέσα στις ίδιες μας τις οικογένειες».
Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να βρείτε το απόσπασμα της συνέντευξης:
Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με παγκόσμια απήχηση
Το πρόγραμμα «Χ.Ο.Π.Α. Ήρωες 112» δημιουργήθηκε από το Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με την υποστήριξη του Παγκόσμιου Οργανισμού Εγκεφαλικών Επεισοδίων (World Stroke Organization – WSO) και του Schools for Health in Europe Foundation (S.H.E.), σε συνεργασία με την Angels Initiative.
Η καμπάνια ξεκίνησε πιλοτικά στην Ελλάδα και πλέον εφαρμόζεται σε 37 χώρες παγκοσμίως, με στόχο να φτάσει το μήνυμα της πρόληψης σε ένα εκατομμύριο οικογένειες. Μέχρι σήμερα, πάνω από 900.000 παιδιά διεθνώς έχουν συμμετάσχει στο πρόγραμμα, αποκτώντας γνώσεις ζωής και μεταδίδοντάς τες στις κοινότητές τους.
Λίγα λόγα για τους ΧΟΠΑ Ήρωες:
Το πρόγραμμα «Χ.Ο.Π.Α. Ήρωες 112» δημιουργήθηκε από το Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας με την υποστήριξη του Παγκόσμιου Οργανισμού για τα Εγκεφαλικά Επεισόδια (World Stroke Organization) και του Schools for Health in Europe Foundation (S.H.E.), σε συνεργασία με την Angels Initiative.
Αποδεικνύεται ένα αποτελεσματικό εργαλείο για την εκπαίδευση των πολιτών σχετικά με τα συμπτώματα του εγκεφαλικού επεισοδίου και τη σημασία της άμεσης δράσης. Μπορείτε να δείτε ολόκληρη τη μελέτη για να μάθετε περισσότερα σχετικά με το πώς το Παγκόσμιο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα ΧΟΠΑ Ήρωες κάνει τη διαφορά και σώζει ζωές εδώ.
Γνωρίσετε τους ΧΟΠΑ Ήρωες και βοηθήστε μας να μεταδώσουμε την γνώση για την πρόληψη του εγκεφαλικού επεισοδίου σε όλες τις οικογένειες της Ελλάδας!
Επιχειρηματικότητα
5 + 1 TIPS…. ΟΡΘΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ!
BUSINESS COMMUNICATION
5 + 1 TIPS…. ΟΡΘΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ!
Είναι γνωστό πως η Επικοινωνία αποτελεί μέσο επαφής και διάδοσης μηνυμάτων μεταξύ των ανθρώπων σε προσωπικό, οικογενειακό, κοινωνικό και φυσικά επαγγελματικό επίπεδο. Στον τομέα του «Επιχειρείν», ο ρόλος της Επικοινωνίας είναι ιδιαίτερα σημαντικός για τη διαμόρφωση της εικόνας μιας επιχείρησης και την προβολή των προϊόντων και υπηρεσιών της στον αποδέκτη, που δεν είναι άλλος από τον πελάτη- καταναλωτή.
Ο ρόλος του στελέχους Επικοινωνίας έγκειται ακριβώς στην ικανότητα του να διοχετεύει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στην αγορά τα μηνύματα εκείνα που θα προκαλέσουν το ενδιαφέρον του ευρύ κοινού -καταναλωτών για την επιχείρηση που εκπροσωπεί.
Αυτή η μορφή επικοινωνίας διαφοροποιείται ανάλογα με το αντικείμενο της επιχείρησης, (εμπορική, τουριστική κ.α.),αποτελεί αντικείμενο σπουδών, ενώ απαιτεί ειδικές γνώσεις και τεχνικές.
Υπάρχουν αρκετοί κανόνες επικοινωνίας που χαρακτηρίζουν έναν επιτυχημένο επικοινωνιολόγο, ωστόσο θα αναφερθούμε στους σημαντικότερους από αυτούς.
- Η γνώση του αντικειμένου που προωθούμε αποτελεί τη βάση για τη σωστή μετάδοση του μηνύματος. Γνωρίζουμε με λεπτομέρειες το προϊόν-υπηρεσία και με τη σωστή τοποθέτηση και χρήση φωνής μεταφέρουμε στο συνομιλητή μας τους λόγους που θα τον κάνουν να το επιλέξει.
- Ο τρόπος που θα ξεκινήσουμε μια συζήτηση σε προσωπική επαφή με τον υποψήφιο καταναλωτή παίζει σημαντικό ρόλο για την έκβαση του ποθητού αποτελέσματος, που είναι η αποδοχή του μηνύματος. Κάνουμε πάντοτε ερωτήσεις που προωθούν τη συζήτηση.
- Το ότι είμαστε γνώστες του αντικειμένου της επικοινωνίας δε σημαίνει ότι μιλάμε ακατάπαυστα ή ότι διακόπτουμε το συνομιλητή μας σε τυχόν ερωτήσεις του. Πάνω από όλα, οφείλουμε να ακούμε και να αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες του.
- Οι ασκήσεις άρθρωσης βοηθούν σημαντικά στο να γίνουμε κατανοητοί από το συνομιλητή μας. Καθαρή προφορά, λέξεις κλειδιά, χροιά οικειότητας και στάση σώματος αποτελούν μερικά μονάχα από τα σημεία που οφείλουμε να εστιάσουμε κατά τη προετοιμασία μιας εταιρικής παρουσίασης σε μεμονωμένο υποψήφιο καταναλωτή ή ομάδα.
- Φυσικά, τόσο στην απευθείας όσο και στη γραπτή επικοινωνία δεν παραλείπουμε ποτέ να παραθέτουμε διάφορες εναλλακτικές προτάσεις που θα καταστήσουν το προϊόν που προωθούμε αναγκαίο και ανταγωνιστικό.
Σε περίπτωση που οι βασικοί κανόνες αποτελούν αρχή σε κάθε μας επαγγελματική επικοινωνία και επιθυμούμε να γνωρίζουμε ποιο είναι το μυστικό που θα μας οδηγήσει στο τελικό αποτέλεσμα, που είναι ακριβώς η επιλογή της υπηρεσίας ή του προϊόντος της επιχείρησης μας, να θυμόμαστε το εξής: Η επικοινωνία σε επαγγελματικό επίπεδο δε διαφέρει και πολύ από την καθημερινή επικοινωνία που έχουμε με ένα οικείο πρόσωπο που το εκτιμάμε και το σεβόμαστε. Είμαστε ευγενικοί, χαλαροί, το ακούμε, η επαφή μας στηρίζεται στην αλληλοκατανόηση αλλά πάνω από όλα είμαστε…Εμείς!
Από την Έλενα Τζήκα – Σύμβουλο Επικοινωνίας
-
Επίκαιρα ΠρόσωπαΔέσποινα Μπακάλη: Η γυναίκα πίσω από την επιτυχία των Curves
-
LifestyleΑνακατασκευή Μεζονέτας στη Βούλα από το studio LILA architect + designer
-
ΚινηματογράφοςΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΤΟΥ ΣΚΡΟΥΤΖ ΚΑΡΟΛΟΣ ΝΤΙΚΕΝΣ ΣΤΟ RADIO CITY
-
ΕκδηλώσειςΤο 15ο Φεστιβάλ Μελιού τιμάει την Παναγία Μελισσού
-
ΕκδηλώσειςΣυνέδριο: Οικολογική Κρίση & Οικονομικές Επιπτώσεις
-
ΕκδηλώσειςΗμερίδα με τίτλο: « Τεχνητή Νοημοσύνη και Εκπαίδευση -Επαναπροσδιορίζοντας την διδασκαλία και την μάθηση.»
-
ΠαρουσίασηΔημήτρης Ξόνογλου “Aller retour”
-
LifestyleΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΚΑΛΟΤΥΧΙΑΣ 2025

