Connect with us

Οικογένεια

Πανελλήνιες 2018: Συμβουλές για την συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου

104.040 υποψήφιοι από τα Γενικά Λύκεια και τα ΕΠΑΛ, διεκδικούν 74.692 θέσεις στις Πανελλήνιες εξετάσεις 2018, για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Τα αντίστοιχα εφηβικά όνειρα δεν είναι 104.040. Είναι άπειρα και δεν μπορεί κανένα λογισμικό να τα προσεγγίσει ούτε καν με στατιστικά μεγέθη, γιατί τα όνειρα την ίδια στιγμή που γεννιούνται στο μυαλό και στη ψυχή του εφήβου μπορεί και να αναιρεθούν.

Παρόλα αυτά το εκπαιδευτικό μας σύστημα απαιτεί απόφαση, η οποία κορυφώνεται μετά από τις επιλογές της κατεύθυνσης στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου, κατά την συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου. Αρκετά σημαντική απόφαση η οποία αν παρθεί εκτιμώντας σωστά όλες τις παραμέτρους, μπορεί να γλυτώσει από συναισθηματικές και οικονομικές ταλαιπωρίες και τους μαθητές αλλά και τις οικογένειες τους.

 

Είμαστε λοιπόν “εν καιρώ εξετάσεων’’, τα αποτελέσματα, ως είθισται, τα αναμένουμε τέλη Ιουνίου και μετά το Υπουργείο Παιδείας θα ανακοινώσει τις ημερομηνίες  για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου.

Πολλές φορές έχουμε δει παιδιά να συμπληρώνουν το μηχανογραφικό υπό το βάρος της  βαθμολογίας που πήραν, με τα νεύρα τεταμένα και χωρίς απαιτούμενη επαγγελματική καθοδήγηση, η οποία μπορεί να τους γλυτώσει από τεράστια λάθη επιλογών ακόμη και από το να μην μπουν σε καμία σχολή, γιατί απλά κάποιος δεν τους είπε ότι οι σχολές μπορούν και να δηλωθούν όλες, δεν το απαγορεύει κανείς, σχολές μέχρι τουλάχιστον 3.000 μόρια πιο κάτω από τη βαθμολογία που συγκέντρωσε ο μαθητής. Για το λόγο αυτό η τυχαία και σπασμωδική συμπλήρωσή του μηχανογραφικού, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις που ο μαθητής δεν έχει πιάσει την  “περσινή” βάση της σχολής που ήθελε, οδηγεί σε λανθασμένες επιλογές.

Τι πρέπει λοιπόν οπωσδήποτε να έχουμε στο μυαλό μας για να αποφύγουμε λανθασμένη συμπλήρωση του μηχανογραφικού.

  • Δηλώνουμε πρώτα τη σχολή που μας αρέσει περισσότερο και όχι αυτή με τα περισσότερα μόρια.
  • Ακόμη και αν δεν έχουμε σε προηγούμενο χρόνο ακολουθήσει ένα πλήρες πρόγραμμα επαγγελματικού προσανατολισμού, φροντίζουμε οι σχολές που θα επιλέξουμε να ανταποκρίνονται στις κλίσεις μας, στα προσωπικά μας ενδιαφέροντα και αξίες, και βάσει αυτών, τις ιεραρχούμε στο Μηχανογραφικό.
  • Δεν ακούμε τις Κασσάνδρες αναφορικά με το ποιες σχολές έχουν ζήτηση και ποιες όχι, αφού κανείς δεν γνωρίζει πως θα είναι το εργασιακό περιβάλλον σε 8-10 χρόνια που θα βγούμε στην αγορά εργασίας.
  • Δεν μας ενδιαφέρουν καθόλου οι περσινές βάσεις στην δήλωση των προτιμήσεών μας
  • Προσπαθούμε να ιεραρχήσουμε τις αποφάσεις μας βάσει και των οικογενειακών οικονομικών δυνατοτήτων μας  αν η επιλογή μας θα γίνει βάσει πόλης ή βάσει σχολής
  • Φτιάχνουμε πολλά σενάρια μηχανογραφικών. Έτσι και αλλιώς στο site του υπουργείου, μας δίνεται η δυνατότητα να φτιάξουμε πολλά δοκιμαστικά μηχανογραφικά πριν οριστικοποιήσουμε το τελικό.
  • Καλό είναι να εκτυπώσουμε το μηχανογραφικό για να μπορέσουμε εκ του ασφαλούς να φτιάξουμε τα εναλλακτικά σενάριά μας.
  • Ενημερωνόμαστε αναλυτικά για τις σχολές, για τα μαθήματα του προγράμματος σπουδών, για τα μεταπτυχιακά και τα επαγγελματικά δικαιώματα κάθε σχολής, έτσι ώστε να μην βρεθούμε προ εκπλήξεως μετά την εισαγωγή μας στη σχολή.
  • Δηλώνουμε και σχολές που είναι αρκετά χαμηλών µορίων, όπως προ είπαμε μέχρι 3-4000 μόρια πιο κάτω, για να υπάρχει ασφάλεια Μηχανογραφικού.
  • Συμβουλευόμαστε (αν δεν το έχουμε κάνει έως τώρα ), εξειδικευμένους επαγγελματίες στο χώρο του Επαγγελματικού Προσανατολισμού, για πληρέστερη ενημέρωση όλων των ανωτέρω.

 

Και το πιο σημαντικό: Προτιμότερο και λιγότερο αγχωτικό είναι να αρχίσουμε τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού μας πριν την ανακοίνωση των βαθμών.

Το μηχανογραφικό δελτίο καθώς και τα βήματα για τη συμπλήρωσή του διατίθενται online στην ιστοσελίδα του υπουργείου Παιδείας, www.minedu.gr.

Το φετινό μηχανογραφικό, περιέχει σημαντικές αλλαγές, σε σχέση με την περσινή χρονιά. Φέτος, τα επιστημονικά πεδία έχουν μειωθεί σε τέσσερα από πέντε που ήταν το 2017, καθώς οι Παιδαγωγικές σχολές είναι πλέον κοινά τμήματα όλων των Επιστημονικών Πεδίων.  Επίσης οι  υποψήφιοι θα έχουν για πρώτη φορά στη διάθεσή τους να επιλέξουν ανάμεσα στα 26 επιπλέον νέα τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, με 2.905 επιπλέον εισακτέους

Καλή επιτυχία σε όλες και όλους!

Μαρία Γεωργαλά 

MSc Επικοινωνιολόγος 

Πιστοποιημένη Σύμβουλος Σταδιοδρομίας – Mentor Επιχειρηματικότητας 

Global Career Development Facilitator

Site: www.career-design.gr

Facebook Page: Career Design

 

 

Η Μαρία Γεωργαλά σπούδασε Κοινωνιολογία, Διοίκηση Επιχειρήσεων και Δημοσιογραφία στην Αθήνα. Πραγματοποίησε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο Παρίσι στον τομέα της Επικοινωνίας και Πληροφορίας. Κατέχει την επαγγελματική πιστοποίηση, Σύμβουλου Σταδιοδρομίας, GCDF (Global Career Development Facilitator) (http://www.cce-global.org/GCDF), από τον Διεθνή Οργανισμό NBBC. Έχει εκπαιδευτεί στην  Βασική  Συστημική Προσέγγιση στο Αθηναϊκό Κέντρο Μελέτης του Ανθρώπου (ΑΚΜΑ). Έχει βεβαίωση παρακολούθησης του προγράμματος Mental Health Facilitator (MHF), NBCC-I & World Health Organization (WHO).

Δραστηριοποιείται ως Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού  Εφήβων και  Σύμβουλος Σταδιοδρομίας και Ανάπτυξης Ενηλίκων.

Δουλεύει με βιωματικό τρόπο, με άτομα και ομάδες, στους τομείς του σχεδιασμού πλάνου καριέρας  της λήψης επαγγελματικής και εκπαιδευτικής απόφασης, της δημιουργίας επαγγελματικής ταυτότητας, του personal branding, της επαγγελματικής μετάβασης, της γυναικείας επιχειρηματικότητας (crafting), της ανάπτυξης Δεξιοτήτων Ζωής.

Διαθέτει πολυετή εμπειρία στην Εκπαίδευση Ενηλίκων και στον  Επιχειρηματικό τομέα με εξειδίκευση στην Εταιρική Επικοινωνία/ Νέες Τεχνολογίες / Τηλεπικοινωνίες. Δραστηριοποιείται  στην  ανάπτυξη Εταιρικής Κουλτούρας και αποτελεσματικής επικοινωνίας στον εργασιακό χώρο, με στόχο τη βιωσιμότητα Οργανισμών και Επιχειρήσεων.

Είναι επιστημονική υπεύθυνη στα Μονοπάτια Επιχειρηματικότητας και Απασχολησιμότητας και στα συνέδρια που διοργανώνει η εταιρεία Skywalker.gr.

Αρθρογραφεί στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο, είναι μέλος της ΕΛΕΣΥΠ και συγγραφέας παιδικών βιβλίων.

Παιδί

Παιδιά και συναισθηματικός εκβιασμός

Σχέσεις βασισμένες στον ηθικό καταναγκασμό, την καταπίεση των συναισθημάτων και την εξάρτηση, είναι απλώς μη υγιείς σχέσεις, που πρέπει να αποβάλλουμε επιτέλους από την ελληνική κοινωνία.

Ο εκβιασμός είναι πραγματικά μια μη ηθική πράξη, αφού ο εκβιαστής προσπαθεί να εκμεταλλευτεί κάποια αδυναμία του θύματος, για να ωφεληθεί ο ίδιος. Ο συναισθηματικός εκβιασμός αφορά αισθήματα. Αυτός που τον ασκεί ενδιαφέρεται μέσω αυτού να επιβληθεί στις ιδέες των ανθρώπων κυρίως αυτών, που η θέληση τους δεν είναι τόσο ισχυρή.

Παραδείγματα συναισθηματικού εκβιασμού

Ο συναισθηματικός εκβιασμός ξεκινά από την παιδική ηλικία.  Είναι δηλαδή η δύναμη που μπορεί να ασκήσει ένα μικρό παιδί στους γονείς του ή και το αντίστροφο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα συναισθηματικού εκβιασμού ενός μικρού παιδιού προς τη μητέρα του είναι το εξής: «Θα φάω το φαγητό μου μόνο, εάν με πας βόλτα μετά το φαγητό». Όμως και οι γονείς συχνά καταφεύγουν στο συναισθηματικό εκβιασμό προς τα παιδιά τους π.χ.  «Αν είσαι φρόνιμος θα σε πάω στο πάρκο το Σάββατο». Τον συναισθηματικό εκβιασμό μπορούμε εύκολα να τον συναντήσουμε στην καθημερινότητα. Αυθεντία  στον συναισθηματικό εκβιασμό είναι οι γυναίκες. Πόσες μητέρες δεν ασκούν συναισθηματικό εκβιασμό στα παιδιά τους, όταν αυτά εκφράζουν την επιθυμία να ανεξαρτητοποιηθούν και να δημιουργήσουν την δική τους προσωπική ζωή; Ακούμε, λοιπόν, συχνά τη μητέρα να λέει: «Δεν μπορείς να φύγεις από το σπίτι, γιατί εγώ σε μεγάλωσα. Έχω κάνει τόσες θυσίες για σένα, είσαι αχάριστος/η». Πολλές φορές μάλιστα χρησιμοποιούν ακόμα χειρότερα προσχήματα, όπως αυτά της υγείας. Για παράδειγμα «δεν μπορείς να το κάνεις αυτό γιατί θα πεθάνω. Η καρδιά μου δεν αντέχει, θα είσαι υπεύθυνος/η , αν πάθω κάτι κακό».

Ψυχολογικό μπούμερανγκ

Μερικοί από τους λόγους, που οι γονείς δεν επιτρέπεται να ασκούν συναισθηματικό εκβιασμό στα παιδιά τους είναι οι εξής:

* Ο συναισθηματικός εκβιασμός  στερεί την ελεύθερη θέληση των παιδιών και τραυματίζει την εμπιστοσύνη των παιδιών, όχι μόνο απέναντι στους γονείς τους, αλλά στην ίδια τη ζωή.

* Δημιουργεί ενοχικά συμπλέγματα στο παιδί, που το συντροφεύουν στην υπόλοιπη ενήλικη ζωή του και το δυσκολεύουν αφάνταστα σε όλες του τις ενέργειες.

* Το μήνυμα που παίρνει το παιδί είναι, ότι οι γονείς του δεν το αγαπούν παρά μόνο υπό την προϋπόθεση που θα τους κάνει όλες τις επιθυμίες και τα καπρίτσια τους.  Δηλητηριάζεται  λοιπόν η πίστη τους στην αγάπη.

* Ούτε οι γονείς είναι καλό να υποκύπτουν στο συναισθηματικό εκβιασμό που ασκούν τα παιδιά τους σ’  αυτούς  για τους εξής λόγους: Αρχικά γιατί δίνουν το μήνυμα της συναισθηματικής αδυναμίας τους στα παιδιά, τα οποία όσο μεγαλώνουν θα αυξάνουν και την ένταση  του συναισθηματικού εκβιασμού προς αυτούς, σε σημείο που να γίνει ανεξέλεγκτος και επικίνδυνος. Επίσης δίνουν λάθος μήνυμα στα παιδιά τους ότι μπορούν με αυτόν τον ανέντιμο τρόπο να κερδίζουν πράγματα στη ζωή  στερούμενοι, έτσι της δυνατότητας  χτισίματος γνησίων ανθρώπινων σχέσεων και επικοινωνίας με τους συνανθρώπους τους.

Φίλοι μου κρατάμε στα χέρια μας τη δυνατότητα να χτίσουμε υγιείς και γνήσιες σχέσεις με τα παιδιά μας. Ας το κάνουμε χωρίς να χρησιμοποιούμε ανορθόδοξες μεθόδους, που βλάπτουν κι εμάς και τα παιδιά μας.


Άρθρο αρχείου

Αλεξάνδρα Ευκαρπίδου

Continue Reading

Ψυχολογία

Είσαι ο εαυτός σου?

Το «αναδυόμενο πρόσωπο» μέσα από τη θεραπευτική σχέση

Ο Carl Rogers (1902-1987) διάσημος αμερικανός καθηγητής, ψυχοθεραπευτής, συγγραφέας, παρατηρεί πως η πολυετής συμμετοχή του στην εμπειρία των πελατών του μέσα από τη θεραπευτική σχέση τού κατέδειξε πως ο καθένας τους κατά βάθος κάνει το ίδιο ερώτημα:

 «Ποιος είμαι, στην πραγματικότητα; Πώς μπορώ να έρθω σε επαφή με τον αληθινό εαυτό μου που βρίσκεται κάτω από την επιφανειακή συμπεριφορά; Πώς μπορώ να γίνω ο εαυτός μου;»

Με άλλα λόγια, ο στόχος που επιδιώκει ο κάθε πελάτης, συνειδητά ή ασυνείδητα, κάτω από το επίπεδο της προβληματικής του κατάστασης είναι να γίνει ο εαυτός του.

Απαραίτητη προϋπόθεση για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός είναι να δημιουργήσει ο θεραπευτής μια σχέση μαζί του, στην οποία να νιώθει ασφαλής και ελεύθερος.[Αυτό για να γίνει χρειάζεται] να καταλάβει ο θεραπευτής πώς αισθάνεται στον εσωτερικό του κόσμο ο ασθενής, να τον αποδεχθεί όπως είναι, για να δημιουργήσει το ευνοϊκό ψυχολογικό κλίμα που θα του παρέχει την ευχέρεια της σκέψης, του συναισθήματος και της ίδιας του της ύπαρξής, ώστε να επιλέξει ο ίδιος προς ποια κατεύθυνση επιθυμεί να κινηθεί.

Μέσα σ’ ένα τέτοιο θεραπευτικό κλίμα ο πελάτης χρησιμοποιεί τη θεραπευτική σχέση τυπικά για να ρίξει τα ψεύτικα προσωπεία, τις μάσκες ή τους ρόλους, με τους οποίους αντιμετώπιζε ως τώρα τη ζωή. Μαθαίνει να εξετάζει τις διάφορες πλευρές της εμπειρίας του, να αναγνωρίζει και να αντιμετωπίζει τις βαθιές του αντιθέσεις, να βλέπει σε ποιο βαθμό η συμπεριφορά ή ακόμη και το συναίσθημα που βιώνει δεν είναι αληθινά, αλλά είναι ένα προσωπείο, πίσω από το οποίο κρύβεται συστηματικά.

Ο Δανός φιλόσοφος Soren Kierkegaard –πριν από έναν αιώνα και κάτι- απεικόνισε το δίλημμα του ατόμου με αξιοζήλευτη ενσυναίσθηση. Τόνισε πως ο πιο συνηθισμένος τύπος απόγνωσης που μπορεί να περιέλθει κάποιος, είναι να μην επιλέγει ή να μην επιθυμεί να είναι ο εαυτός του. Ωστόσο, η πιο σοβαρή μορφή απόγνωσης είναι να επιλέγει «να είναι κάποιος άλλος και όχι ο εαυτός του».

Από την άλλη πλευρά, όταν «επιθυμεί κάποιος να είναι ο πραγματικός του εαυτός, αυτό αποτελεί όντως το αντίθετο της απόγνωσης» και αυτή η επιλογή είναι η βαθύτερη ευθύνη του ανθρώπου.

Μετά λοιπόν την αφαίρεση του προσωπείου κατά τη διαδικασία της διαμόρφωσης του προσώπου, της αναζήτησης δηλαδή του αληθινού εαυτού, το άτομο μαθαίνει να αναγνωρίζει και να βιώνει τα συναισθήματά του στην ολότητά τους, καθαρά μέχρι εκείνο το σημείο που αποκαλύπτεται η πραγματική τους φύση.

Τα συναισθήματα αυτά μπορεί να είναι οποιοδήποτε ανθρώπινο συναίσθημα (φόβος, θυμός, τρυφερότητα, βαθιά επιθυμία, κλπ) που αναδύεται από μέσα του, και το βιώνει με τρόπο γνωστικό και ανοιχτό ώστε να βιώσει τον εαυτό του, με όλο τον πλούτο που υπάρχει εντός του.

Αυτό αποτελεί τη λεγόμενη εμπειρική ανακάλυψη του εαυτού, η οποία αρχικά φέρνει ένα συναίσθημα αναστάτωσης, που σταδιακά γίνεται συναίσθημα ανακούφισης.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την ανακάλυψη του εαυτού σου είναι να αφήσεις την ίδια σου την εμπειρία να σου δώσει το δικό της νόημα, γιατί αν εσύ συμπεραίνεις αυθαίρετα, τότε είσαι σε πόλεμο με τον εαυτό σου.

Αυτή η διαδικασία κάνει το άτομο να ανοίγεται περισσότερο στην εμπειρία του, να αναπτύσσει δηλαδή τη δεκτικότητά του ως προς την εμπειρία, που είναι το αντίθετο της αμυντικότητας.

Η δεκτικότητα στη συνειδητότητα, για ό,τι υπάρχει αυτή τη στιγμή μέσα σε κάποιον και μέσα στην κατάσταση, είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο στην περιγραφή του προσώπου που αναδύεται από τη θεραπεία.Επιτρέπει στο άτομο να είναι αυθεντικά ανοιχτό στις εμπειρίες και να ζει πλήρως τις εμπειρίες ολόκληρου του οργανισμού του, αντί να τις αποκλείει από τη συνειδητότητά του.

Έτσι, αποκτά και εμπιστοσύνη στον οργανισμό του γιατί μπορεί να ανακαλύπτει όλο και περισσότερο ότι ο ίδιος του ο οργανισμός είναι αξιόπιστος, ότι είναι ένα κατάλληλο όργανο για να του προτείνει την πιο ικανοποιητική συμπεριφορά σε κάθε κρίσιμη κατάσταση.

Τέλος, μέσα από όλα αυτά τα στάδια ωρίμανσης το άτομο απευθύνεται όλο και λιγότερο σε άλλους για επιδοκιμασία ή αποδοκιμασία, για πρότυπα σύμφωνα με τα οποία θα ζει, για αποφάσεις και επιλογές. Αναγνωρίζει δηλαδή ότι η επιλογή βρίσκεται μέσα του και ότι το μόνο ερώτημα που μετρά είναι: «ζω με τρόπο που είναι για μένα βαθιά ικανοποιητικός και με εκφράζει αληθινά;»

Αυτό ίσως είναι το πλέον σημαντικό ερώτημα για το δημιουργικό άτομο.


Άρθρο αρχείου

Αναστασία Μουστάκα

Continue Reading

Ψυχολογία

Παράλογη Ενοχή

Νιώθεις ότι είσαι υπεύθυνος για όλα. Έχεις πραγματικές ενοχές. Πονάς. Είσαι δυστυχισμένος. Στην πραγματικότητα δεν ευθύνεσαι για τίποτα. Πάσχεις από Παράλογη Ενοχή.

Τι είναι λοιπόν η ενοχή; Γιατί μερικοί άνθρωποι δεν νιώθουν καμιά ενοχή όταν κάνουν αξιόποινες πράξεις, ενώ κάποιοι άλλοι μοιάζουν παγιδευμένοι για πάντα στις αναίτιες ενοχές τους;

Στην πραγματικότητα το μόνο είδος ενοχής που θα ’πρεπε να νιώθουμε είναι οι τύψεις από τη σκόπιμα βλαπτική ή ανεύθυνη συμπεριφορά μας.

Την ενοχή αυτή την αποκαλούμε Λογική Ενοχή, δηλαδή δίκαιη, θεμιτή γιατί είναι ένα φυσικό και πολύτιμο συναίσθημα που λειτουργεί ως μηχανισμός διόρθωσης της συμπεριφοράς μας, προκειμένου να μπορούμε να αναπτυσσόμαστε ως άτομα και να δημιουργούμε αρμονικές και ανθεκτικές σχέσεις.

Η ενοχή όμως είναι ένα συναίσθημα πολύ πιο πολύπλοκο από αυτά που δημιουργεί η λογική ενοχή. Αυτό το δεύτερο είδος το αποκαλούμε Παράλογη Ενοχή, γιατί είναι άδικη και περιττή. Είναι ένα ανεπιθύμητο συναίσθημα που δεν προκαλείται από κάποια άδικη πράξη και λειτουργεί ως ένας αμυντικός ψυχολογικός μηχανισμός ενάντια στον πόνο που νιώθουμε από άλλες αιτίες.

Οι πηγές των παράλογων ενοχών έχουν στη συντριπτική τους πλειοψηφία ως χρόνο έναρξης την παιδική μας ηλικία, τότε δηλαδή που ως παιδιά δεν διαθέτουμε τον κατάλληλο τρόπο για να συνδιαλλαγούμε με τον πόνο και το θυμό, και έτσι τα μετατρέπουμε σε παράλογη ενοχή ώστε να απομονώσουμε τον εαυτό μας από αυτά τα συναισθήματα μειώνοντας τον πόνο και δίνοντάς μας μια ψεύτικη αίσθηση ελέγχου.

Για παράδειγμα, πολλοί άνθρωποι όπως γονείς, δάσκαλοι, κληρικοί, συνομήλικοι, έχουν καλλιεργήσει στο έπακρο την ικανότητα να ξυπνούν μέσα μας άδικη ενοχή, μέσα από την προσπάθειά τους να μας ελέγξουν, να μας μειώσουν, να μας κάνουν να νιώσουμε ανεπαρκείς ή κακοί με τον εαυτό μας, προκειμένου να αισθανθούν οι ίδιοι καλύτεροι από εμάς.

Η παράλογη ενοχή γεννάει τη λεγόμενη καταστροφική ντροπή, η οποία σε αντίθεση με τη δημιουργική ντροπή που προέρχεται από τη δίκαιη ενοχή, προσβάλλει την προσωπικότητά μας κάνοντάς μας να νιώθουμε άσχημα, βρώμικοι ή χωρίς αξία. Κατά συνέπεια, λειτουργεί καταστροφικά για μας, επειδή μας οδηγεί στο να μην αγαπάμε κάποια κομμάτια του εαυτού μας.

Ο συνδυασμός της παράλογης ενοχής και της υπερβολικής ντροπής μπορούν να προκαλέσουν σοβαρές συναισθηματικές διαταραχές, όπως χαμηλή αυτοεκτίμηση, κατάθλιψη, άγχος και εθιστική ή παρορμητική συμπεριφορά, με αποτέλεσμα τον ψυχικό μας ακρωτηριασμό και το σταμάτημα της φυσιολογικής ανάπτυξης της προσωπικότητάς μας.

Τα βήματα που μπορούν να μας βοηθήσουν να αναγνωρίσουμε και να περιορίσουμε τη λογική ενοχή αλλά και να αποφύγουμε την άδικη ενοχή είναι τα εξής :

1. Αναγνώρισε την ενοχή και σταμάτησε τη σκέψη σου, μην επιτρέπεις τον εαυτό σου να βγάλει βιαστικά συμπεράσματα.

2. Εντόπισε την πραγματική πηγή της ενοχής ή του πόνου

3. Προσδιόρισε αν νιώθεις δίκαιη ή άδικη ενοχή

4. Αν η ενοχή είναι δίκαιη :

  • α. Ομολόγησε την
  • β. Ζήτησε συγγνώμη
  • γ. Άλλαξε την ανεύθυνη συμπεριφορά
  • δ. Συγχώρεσε τον εαυτό σου και συνέχισε τη ζωή σου

5.  Αν η ενοχή είναι άδικη :

  • α. Αντέστρεψε τη συναισθηματική διαδικασία από άδικη ενοχή σε θυμό
  • β. Νιώσε τον πόνο και απελευθέρωσε τον
  • γ.  Αντιμετώπισε και διόρθωσε την επώδυνη κατάσταση, όταν είναι αναγκαίο και δυνατό


Άρθρο αρχείου

Αναστασία Μουστάκα

Continue Reading

Trending