Connect with us

Ψυχολογία

Πώς αντιδράς απέναντι σε ένα άσχημο γεγονός εξαπάτησης;

Έχει πάρα πολύ πλάκα ο τρόπος που ο κάθε άνθρωπος αντιλαμβάνεται τον κόσμο. Για την ακρίβεια πιστεύω πως ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο πραγματικά καθορίζει την ζωή μας. Και το πιο μαγικό είναι ότι τις περισσότερες φορές δεν έχουμε επίγνωση αυτού. Γιατί; Γιατί το κάνουμε ασυνείδητα.

Πριν μερικές μέρες μιλούσα με την κουμπάρα μου και μου λέει “Ρε συ Μάνο, σ’εσένα όλα συμβαίνουν.”

Θα σου δώσω ένα παράδειγμα:

Μου συστήνει ένας φίλος ένα επιπλοποιείο, αγοράζω ένα συγκεκριμένο στρώμα και μου έρχεται ένα no name στρώμα και το είδα κατά τύχη, γιατί λόγω της γνωριμίας δεν θα το έψαχνα.

Οι άνθρωποι λοιπόν που ήταν εκεί και παρέλαβαν το στρώμα μου λένε “Μάνο τι μάρκα στρώμα πήρες;” γιατί ήθελαν κι εκείνοι να αγοράσουν, και τέλος πάντων έγινε ένα τέτοιο “παιχνίδι” και τελικά ανακάλυψα ότι το στρώμα που είχα αγοράσει ήταν διαφορετικό από το στρώμα που μου είχαν φέρει.

Πριν από 1 – 1,5 χρόνο περίπου ήθελα να πάρω έναν υπολογιστή, πηγαίνω σε ένα κατάστημα πάλι μέσω ενός γνωστού, συγκεκριμένα του πατέρα της κοπέλας με την οποία ήμουν τότε. Φαντάσου το μαγαζί του πατέρα της ήταν δίπλα ακριβώς με το μαγαζί που έφτιαχνε και πουλούσε υπολογιστές. Και τα δύο μαγαζιά κοντά 30-40 χρόνια λειτουργίας το ένα δίπλα στο άλλο.  Αγοράζω τον υπολογιστή, “Πόσο κάνει;”, “Τόσο”, “Ορίστε. Γεια σας”, και μόλις έρχομαι στο γραφείο τυχαίνει και βλέπω μέσα στον υπολογιστή ότι άλλα είχαμε πει να βάλει και άλλα έβαλε μέσα.

Και μου λέει λοιπόν η κουμπάρα μου επειδή υπάρχουν διάφορες τέτοιες περιπτώσεις που μου έχουν συμβεί: “Ρε συ Μάνο αυτά μόνο σε εσένα συμβαίνουν”.

Και ρωτάω: “Αυτά συμβαίνουν μόνο σ’ εμένα ή έχω την τύχη εγώ να τα ανακαλύψω;”

Τι θέλω να σου πω; Καλώ ή κακώς δεν μπορούμε να ζήσουμε την ζωή μας προσπαθώντας να δούμε αν έκανα κάτι σωστά ή αν έγινε λάθος ή αν έγινε το ένα, το άλλο, το παράλλο, οτιδήποτε.. Γιατί καταντάει τρέλα.

Όμως τι γίνεται; Πάρα πολλοί άνθρωποι όταν συμβαίνει ένα γεγονός στην ζωή τους το παίρνουν πολύ κατάκαρδα. Το παίρνουν βαρέως. Το παίρνουν προσωπικά. Μπαίνουν σε ένα αρνητικό συναίσθημα και μετά ταυτίζονται με αυτό και ζουν μέσα σ’ αυτό τον βάλτο του δράματος. Το αποτέλεσμα; Τα γνωστά.

Έρευνα δείχνει ότι το 2020 ο ένας στους δύο θα πεθαίνει από κατάθλιψη. Τραγικό; Ένας από τους λόγους είναι αυτός που σου ανέφερα. Που θέλω λοιπόν να καταλήξω; Ok, το να αγοράσω ένα στρώμα και να μου έρθει κάτι άλλο, το να πάρω έναν υπολογιστή και να μου έρθει κάποιος άλλος και πάρα πολλά πράγματα τα οποία τυχαίνει να συμβούν στην καθημερινότητα προσωπικά εγώ τα θεωρώ πάρα πολύ μεγάλη τύχη. Και ξέρεις γιατί; Επίτρεψε μου να σου πω..

Αν δεν είχε συμβεί αυτό με το στρώμα καταρχήν θα ήμουν σε ένα στρώμα το οποίο δεν ήξερα. Άρα θα είχα δώσει τσάμπα τα λεφτά μου. Άρα γλίτωσα τα λεφτά μου. Δεύτερον, ενδεχομένως από αυτόν τον άνθρωπο να αγόραζα κι άλλα πράγματα, γιατί αυτό είχα σκοπό να κάνω. Τρίτον, αυτόν τον άνθρωπο ο φίλος μου θα τον σύστηνε και σε άλλους ανθρώπους.

Άρα μέσα από αυτό που συνέβη στην ουσία προστατευόμαστε πάρα πολλοί άνθρωποι. Που είναι το κακό λοιπόν;

Με τον υπολογιστή; Το ίδιο πράγμα. Άρα λοιπόν για εμένα, για το δικό μου μυαλό, όταν συμβαίνουν τέτοια πράγματα δεν σου λέω ότι προς στιγμήν κάποιες φορές και ανάλογα την περίσταση δεν μπορεί να τσαντιστώ, δεν μπορεί να θυμώσω, οτιδήποτε.. Ok, ναι. Μπορεί να συμβεί. Αλλά ξέρεις τι; Αμέσως μετά λέω “Ευχαριστώ” γιατί υπάρχει κάτι, δεν ξέρω πώς θα το ονομάσεις εσύ, αλλά υπάρχει κάτι, ένας Θεός ο οποίος με προστατεύει. Με προστατεύει και μου λέει “Ωπ, πρόσεχε. Εδώ πέρα τελικά αυτό δεν ήταν για εσένα. Έπρεπε να κάνεις κάτι άλλο.”

Γιατί αν θέλεις ακόμα και αυτό με τα στρώματα το έκανα λίγο επιπόλεα. Δηλαδή θα έπρεπε να το ψάξω λίγο παραπάνω. Αλλά ok, μου το σύστησε ο φίλος μου, λέω ωραία, είναι φίλος φίλου, να ενισχύσουμε, να βοηθήσουμε, γιατί ok ο ένας τον άλλον πρέπει να τον βοηθάει. Μάθημα.

Τι θέλω λοιπόν να σου πω: Όταν λοιπόν συμβαίνει ένα γεγονός, επειδή δεν πιστεύω ότι σε ένα σύμπαν που γίνονται τρισεκατομμύρια λειρουργίες κάθε δευτερόλεπτο υπάρχει τύχη, όλα συμβαίνουν για κάποιον λόγο που πρέπει όμως να τον βρίσκουμε, απέφυγε να ταυτίζεσαι με αυτό το γεγονός και να μπαίνεις σε ένα δράμα το οποίο δεν θα σε οδηγήσει πουθενά.

Γιατί έχω δει μπροστά στα μάτια μου να συμβαίνει το εξής:

Να οδηγάει άνθρωπος, να περνάει κάποιος το STOP με το κινητό, και αυτός ο άνθρωπος γλίτωσε το τρακάρισμα από αυτό το αμάξι που πέρασε και τράκαρε μετά γιατί; Γιατί γύρναγε πίσω και έβριζε τον άλλον που πέρασε το STOP με το κινητό.

Καταλαβαίνεις τι θέλω να πω..

Συμβαίνει λοιπόν ένα γεγονός. Έγινε. Δες τι μπορείς να πάρεις από αυτό, προφανώς και το πιο πιθανό, αυτό το γεγονός ήρθε για να σε προστατέψει από κάτι το οποίο εσύ αυτή την στιγμή δεν μπορείς να διανοηθείς, να αντιληφθείς.

Έτσι λοιπόν πλέον το μότο μου ξέρεις ποιο είναι;

“Ευτυχώς που υπάρχουν απατεώνες γιατί εγώ γίνομαι σοφότερος, μαθαίνω περισσότερα, γίνομαι πιο έμπειρος και μπορώ να προστατεύω τον εαυτό μου και να κάνω περισσότερα πράγματα.”

Πηγή

 

Continue Reading

Ψυχολογία

Είσαι ο εαυτός σου?

Το «αναδυόμενο πρόσωπο» μέσα από τη θεραπευτική σχέση

Ο Carl Rogers (1902-1987) διάσημος αμερικανός καθηγητής, ψυχοθεραπευτής, συγγραφέας, παρατηρεί πως η πολυετής συμμετοχή του στην εμπειρία των πελατών του μέσα από τη θεραπευτική σχέση τού κατέδειξε πως ο καθένας τους κατά βάθος κάνει το ίδιο ερώτημα:

 «Ποιος είμαι, στην πραγματικότητα; Πώς μπορώ να έρθω σε επαφή με τον αληθινό εαυτό μου που βρίσκεται κάτω από την επιφανειακή συμπεριφορά; Πώς μπορώ να γίνω ο εαυτός μου;»

Με άλλα λόγια, ο στόχος που επιδιώκει ο κάθε πελάτης, συνειδητά ή ασυνείδητα, κάτω από το επίπεδο της προβληματικής του κατάστασης είναι να γίνει ο εαυτός του.

Απαραίτητη προϋπόθεση για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός είναι να δημιουργήσει ο θεραπευτής μια σχέση μαζί του, στην οποία να νιώθει ασφαλής και ελεύθερος.[Αυτό για να γίνει χρειάζεται] να καταλάβει ο θεραπευτής πώς αισθάνεται στον εσωτερικό του κόσμο ο ασθενής, να τον αποδεχθεί όπως είναι, για να δημιουργήσει το ευνοϊκό ψυχολογικό κλίμα που θα του παρέχει την ευχέρεια της σκέψης, του συναισθήματος και της ίδιας του της ύπαρξής, ώστε να επιλέξει ο ίδιος προς ποια κατεύθυνση επιθυμεί να κινηθεί.

Μέσα σ’ ένα τέτοιο θεραπευτικό κλίμα ο πελάτης χρησιμοποιεί τη θεραπευτική σχέση τυπικά για να ρίξει τα ψεύτικα προσωπεία, τις μάσκες ή τους ρόλους, με τους οποίους αντιμετώπιζε ως τώρα τη ζωή. Μαθαίνει να εξετάζει τις διάφορες πλευρές της εμπειρίας του, να αναγνωρίζει και να αντιμετωπίζει τις βαθιές του αντιθέσεις, να βλέπει σε ποιο βαθμό η συμπεριφορά ή ακόμη και το συναίσθημα που βιώνει δεν είναι αληθινά, αλλά είναι ένα προσωπείο, πίσω από το οποίο κρύβεται συστηματικά.

Ο Δανός φιλόσοφος Soren Kierkegaard –πριν από έναν αιώνα και κάτι- απεικόνισε το δίλημμα του ατόμου με αξιοζήλευτη ενσυναίσθηση. Τόνισε πως ο πιο συνηθισμένος τύπος απόγνωσης που μπορεί να περιέλθει κάποιος, είναι να μην επιλέγει ή να μην επιθυμεί να είναι ο εαυτός του. Ωστόσο, η πιο σοβαρή μορφή απόγνωσης είναι να επιλέγει «να είναι κάποιος άλλος και όχι ο εαυτός του».

Από την άλλη πλευρά, όταν «επιθυμεί κάποιος να είναι ο πραγματικός του εαυτός, αυτό αποτελεί όντως το αντίθετο της απόγνωσης» και αυτή η επιλογή είναι η βαθύτερη ευθύνη του ανθρώπου.

Μετά λοιπόν την αφαίρεση του προσωπείου κατά τη διαδικασία της διαμόρφωσης του προσώπου, της αναζήτησης δηλαδή του αληθινού εαυτού, το άτομο μαθαίνει να αναγνωρίζει και να βιώνει τα συναισθήματά του στην ολότητά τους, καθαρά μέχρι εκείνο το σημείο που αποκαλύπτεται η πραγματική τους φύση.

Τα συναισθήματα αυτά μπορεί να είναι οποιοδήποτε ανθρώπινο συναίσθημα (φόβος, θυμός, τρυφερότητα, βαθιά επιθυμία, κλπ) που αναδύεται από μέσα του, και το βιώνει με τρόπο γνωστικό και ανοιχτό ώστε να βιώσει τον εαυτό του, με όλο τον πλούτο που υπάρχει εντός του.

Αυτό αποτελεί τη λεγόμενη εμπειρική ανακάλυψη του εαυτού, η οποία αρχικά φέρνει ένα συναίσθημα αναστάτωσης, που σταδιακά γίνεται συναίσθημα ανακούφισης.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την ανακάλυψη του εαυτού σου είναι να αφήσεις την ίδια σου την εμπειρία να σου δώσει το δικό της νόημα, γιατί αν εσύ συμπεραίνεις αυθαίρετα, τότε είσαι σε πόλεμο με τον εαυτό σου.

Αυτή η διαδικασία κάνει το άτομο να ανοίγεται περισσότερο στην εμπειρία του, να αναπτύσσει δηλαδή τη δεκτικότητά του ως προς την εμπειρία, που είναι το αντίθετο της αμυντικότητας.

Η δεκτικότητα στη συνειδητότητα, για ό,τι υπάρχει αυτή τη στιγμή μέσα σε κάποιον και μέσα στην κατάσταση, είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο στην περιγραφή του προσώπου που αναδύεται από τη θεραπεία.Επιτρέπει στο άτομο να είναι αυθεντικά ανοιχτό στις εμπειρίες και να ζει πλήρως τις εμπειρίες ολόκληρου του οργανισμού του, αντί να τις αποκλείει από τη συνειδητότητά του.

Έτσι, αποκτά και εμπιστοσύνη στον οργανισμό του γιατί μπορεί να ανακαλύπτει όλο και περισσότερο ότι ο ίδιος του ο οργανισμός είναι αξιόπιστος, ότι είναι ένα κατάλληλο όργανο για να του προτείνει την πιο ικανοποιητική συμπεριφορά σε κάθε κρίσιμη κατάσταση.

Τέλος, μέσα από όλα αυτά τα στάδια ωρίμανσης το άτομο απευθύνεται όλο και λιγότερο σε άλλους για επιδοκιμασία ή αποδοκιμασία, για πρότυπα σύμφωνα με τα οποία θα ζει, για αποφάσεις και επιλογές. Αναγνωρίζει δηλαδή ότι η επιλογή βρίσκεται μέσα του και ότι το μόνο ερώτημα που μετρά είναι: «ζω με τρόπο που είναι για μένα βαθιά ικανοποιητικός και με εκφράζει αληθινά;»

Αυτό ίσως είναι το πλέον σημαντικό ερώτημα για το δημιουργικό άτομο.


Άρθρο αρχείου

Αναστασία Μουστάκα

Continue Reading

Ψυχολογία

Παράλογη Ενοχή

Νιώθεις ότι είσαι υπεύθυνος για όλα. Έχεις πραγματικές ενοχές. Πονάς. Είσαι δυστυχισμένος. Στην πραγματικότητα δεν ευθύνεσαι για τίποτα. Πάσχεις από Παράλογη Ενοχή.

Τι είναι λοιπόν η ενοχή; Γιατί μερικοί άνθρωποι δεν νιώθουν καμιά ενοχή όταν κάνουν αξιόποινες πράξεις, ενώ κάποιοι άλλοι μοιάζουν παγιδευμένοι για πάντα στις αναίτιες ενοχές τους;

Στην πραγματικότητα το μόνο είδος ενοχής που θα ’πρεπε να νιώθουμε είναι οι τύψεις από τη σκόπιμα βλαπτική ή ανεύθυνη συμπεριφορά μας.

Την ενοχή αυτή την αποκαλούμε Λογική Ενοχή, δηλαδή δίκαιη, θεμιτή γιατί είναι ένα φυσικό και πολύτιμο συναίσθημα που λειτουργεί ως μηχανισμός διόρθωσης της συμπεριφοράς μας, προκειμένου να μπορούμε να αναπτυσσόμαστε ως άτομα και να δημιουργούμε αρμονικές και ανθεκτικές σχέσεις.

Η ενοχή όμως είναι ένα συναίσθημα πολύ πιο πολύπλοκο από αυτά που δημιουργεί η λογική ενοχή. Αυτό το δεύτερο είδος το αποκαλούμε Παράλογη Ενοχή, γιατί είναι άδικη και περιττή. Είναι ένα ανεπιθύμητο συναίσθημα που δεν προκαλείται από κάποια άδικη πράξη και λειτουργεί ως ένας αμυντικός ψυχολογικός μηχανισμός ενάντια στον πόνο που νιώθουμε από άλλες αιτίες.

Οι πηγές των παράλογων ενοχών έχουν στη συντριπτική τους πλειοψηφία ως χρόνο έναρξης την παιδική μας ηλικία, τότε δηλαδή που ως παιδιά δεν διαθέτουμε τον κατάλληλο τρόπο για να συνδιαλλαγούμε με τον πόνο και το θυμό, και έτσι τα μετατρέπουμε σε παράλογη ενοχή ώστε να απομονώσουμε τον εαυτό μας από αυτά τα συναισθήματα μειώνοντας τον πόνο και δίνοντάς μας μια ψεύτικη αίσθηση ελέγχου.

Για παράδειγμα, πολλοί άνθρωποι όπως γονείς, δάσκαλοι, κληρικοί, συνομήλικοι, έχουν καλλιεργήσει στο έπακρο την ικανότητα να ξυπνούν μέσα μας άδικη ενοχή, μέσα από την προσπάθειά τους να μας ελέγξουν, να μας μειώσουν, να μας κάνουν να νιώσουμε ανεπαρκείς ή κακοί με τον εαυτό μας, προκειμένου να αισθανθούν οι ίδιοι καλύτεροι από εμάς.

Η παράλογη ενοχή γεννάει τη λεγόμενη καταστροφική ντροπή, η οποία σε αντίθεση με τη δημιουργική ντροπή που προέρχεται από τη δίκαιη ενοχή, προσβάλλει την προσωπικότητά μας κάνοντάς μας να νιώθουμε άσχημα, βρώμικοι ή χωρίς αξία. Κατά συνέπεια, λειτουργεί καταστροφικά για μας, επειδή μας οδηγεί στο να μην αγαπάμε κάποια κομμάτια του εαυτού μας.

Ο συνδυασμός της παράλογης ενοχής και της υπερβολικής ντροπής μπορούν να προκαλέσουν σοβαρές συναισθηματικές διαταραχές, όπως χαμηλή αυτοεκτίμηση, κατάθλιψη, άγχος και εθιστική ή παρορμητική συμπεριφορά, με αποτέλεσμα τον ψυχικό μας ακρωτηριασμό και το σταμάτημα της φυσιολογικής ανάπτυξης της προσωπικότητάς μας.

Τα βήματα που μπορούν να μας βοηθήσουν να αναγνωρίσουμε και να περιορίσουμε τη λογική ενοχή αλλά και να αποφύγουμε την άδικη ενοχή είναι τα εξής :

1. Αναγνώρισε την ενοχή και σταμάτησε τη σκέψη σου, μην επιτρέπεις τον εαυτό σου να βγάλει βιαστικά συμπεράσματα.

2. Εντόπισε την πραγματική πηγή της ενοχής ή του πόνου

3. Προσδιόρισε αν νιώθεις δίκαιη ή άδικη ενοχή

4. Αν η ενοχή είναι δίκαιη :

  • α. Ομολόγησε την
  • β. Ζήτησε συγγνώμη
  • γ. Άλλαξε την ανεύθυνη συμπεριφορά
  • δ. Συγχώρεσε τον εαυτό σου και συνέχισε τη ζωή σου

5.  Αν η ενοχή είναι άδικη :

  • α. Αντέστρεψε τη συναισθηματική διαδικασία από άδικη ενοχή σε θυμό
  • β. Νιώσε τον πόνο και απελευθέρωσε τον
  • γ.  Αντιμετώπισε και διόρθωσε την επώδυνη κατάσταση, όταν είναι αναγκαίο και δυνατό


Άρθρο αρχείου

Αναστασία Μουστάκα

Continue Reading

Ψυχολογία

City Unity College | Μεταπτυχιακό Ψυχολογίας με Εξειδίκευση

Το City Unity College σε συνεργασία με το London Metropolitan University προσφέρει ένα πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών στη ψυχολογία με εξειδίκευση που αναγνωρίζεται από το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας ‘Α.Τ.Ε.Ε.Ν.’ του Υπουργείου Παιδείας, επιτρέποντας στους αποφοίτους να ασκήσουν επάξια στον τομέα της ψυχικής υγείας στην Ελλάδα.

Αυτό το πρόγραμμα δίνει την ευκαιρία στους φοιτητές να εξειδικευτούν σε έναν από τους οκτώ τομείς της ψυχολογίας. Ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους και τους στόχους τους, μπορούν να επιλέξουν μεταξύ των τομέων της ψυχολογίας υγείας, κλινικής ψυχολογίας, εγκληματολογίας, αθλητικής ψυχολογίας, συμβουλευτικής ψυχολογίας, ψυχολογίας εργασίας, εκπαιδευτικής ψυχολογίας και νευροψυχολογίας.

Κάθε τομέας παρέχει μια βαθιά κατανόηση και εξειδίκευση σε συγκεκριμένες πτυχές της ψυχολογίας, αναπτύζοντας τις δεξιότητες και την εμπειρία που απαιτούνται για να ασκήσουν επιτυχώς σε αυτούς τους εξειδικευμένους τομείς της ψυχολογίας. Μέσω μιας πλούσιας συνδυαστικής εκπαίδευσης και πρακτικής εφαρμογής, οι φοιτητές αποκτούν τις γνώσεις και την αυτοπεποίθηση που απαιτούνται για να επιτύχουν στον επαγγελματικό τους στόχο στον ευρύ και αναπτυσσόμενο τομέα της ψυχολογίας.

ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

Υποχρεωτικά Μαθήματα

Εξειδίκευση Ψυχολογίας Υγείας

Εξειδίκευση Εγκληματολογίας

Εξειδίκευση Κλινικής Ψυχολογίας

Εξειδίκευση Αθλητικής Ψυχολογίας

Εξειδίκευση Εργασιακής Ψυχολογίας

Εξειδίκευση Νευροψυχολογίας

Εξειδίκευση Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας

Εξειδίκευση Συμβουλευτικής Ψυχολογίας

Εκδήλωση Ενδιαφέροντος

Mπορείτε να επικοινωνήσετε τηλεφωνικά στο 210 3243 222 ή μπαίνοντας στην ιστοσελίδα παρακάτω https://cityu.gr/course/metaptychiako-psychologias-me-exeidikefsi/

  • Θησέως & Κολοκοτρώνη, Σύνταγμα, Αθήνα
  • 210 3243 222
  • [email protected]
Continue Reading

Trending