Connect with us

Επιχειρηματικότητα

Προσοχή στην κουλτούρα των εμπορικών συνεργατών

Ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές εξαγωγικές (κυρίως) και εισαγωγικές (δευτερευόντως) επιχειρήσεις, είναι διαπραγμάτευση με εμπορικούς συνεργάτες (προμηθευτές, πελάτες, αντιπροσώπους, διανομείς, κ.ά.) ξένων χωρών και διαφορετικής κουλτούρας. Ο βασικότερος λόγος ύπαρξης αυτού του προβλήματος είναι οι διαφορές που υπάρχουν στα πολιτιστικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά.

Τέτοιου είδους διαφορές συνδέονται άμεσα με τη γλώσσα, τα ήθη και τα έθιμα, τις παραδόσεις, τη γραφή, τις αντιλήψεις, τις πεποιθήσεις, τη θρησκεία, τη διατροφή, τη μουσική, την τέχνη, τον πολιτισμό, κ.ά. Όλα τα παραπάνω, καθιστούν το έργο των εμπορικών διαπραγματευτών πολυσύνθετο και απαιτητικό.

Πριν να ξεκινήσουν το ταξίδι τους, οι εμπορικοί διαπραγματευτές, θα πρέπει να ξέρουν πολύ καλά το σκοπό των διαπραγματεύσεων αλλά και την κουλτούρα των συνομιλητών τους. Θα πρέπει να μελετήσουν την ιστορία των χωρών με τις οποίες θα επιχειρήσουν να συνεργαστούν, το νομικό τους σύστημα, τα ήθη και τα έθιμα που επικρατούν, την κυβερνητική δομή τους, καθώς επίσης και το υπόβαθρο των ξένων διαπραγματευτών. Οι γνώσεις που αφορούν τις ξένες χώρες δεν υπάρχουν μόνο σε βιβλία, αλλά μπορούν να αποκτηθούν και από προσωπικές επαφές με άτομα τα οποία έχουν ταξιδέψει στις χώρες αυτές.

Μία άλλη πηγή πληροφοριών, είναι οι πρεσβευτές και οι επιχειρηματίες οι οποίοι ζουν στις χώρες στόχους, αλλά προέρχονται από τη χώρα των διαπραγματευτών. Ειδικά οι πρεσβευτές, μπορούν να προμηθεύσουν τους διαπραγματευτές με μια συστατική επιστολή ή μπορούν να τους συστήσουν σε ισχυρά πολιτικά πρόσωπα και επιχειρηματίες της χώρας στόχου.

Δυστυχώς, ενώ θα πρέπει να δίνεται στο διαπραγματευτή αρκετός χρόνος προετοιμασίας και μελέτης του ξένου περιβάλλοντος και της ξένης κουλτούρας, τις περισσότερες φορές οι επιχειρήσεις τον στέλνουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων χωρίς καμία προειδοποίηση. Έτσι, οι διαπραγματευτές πρέπει να είναι σε θέση να κάνουν μια γρήγορη μελέτη της ξένης κουλτούρας, ώστε να γνωρίζουν κάποια βασικά πράγματα και ζητήματα. Επίσης, πρέπει να μπορούν να είναι σιωπηλοί παρατηρητές των συνηθειών και των εθίμων της ξένης χώρας, της ξένης επιχείρησης, καθώς και των ξένων ανθρώπων τους οποίους πρόκειται να συναντήσουν.

Πληροφορίες

Κατά την άφιξη τους σε μια ξένη χώρα, οι διαπραγματευτές πρέπει να χρησιμοποιήσουν οποιαδήποτε πηγή πληροφοριών τους είναι διαθέσιμη. Είναι πιθανό να χρησιμοποιήσουν ένα παγκόσμιο «δίκτυο» διαπραγματευτών, οι οποίοι εργάζονται για επιχειρήσεις και οι οποίοι θα τους πληροφορήσουν για τις ευκαιρίες και τις απειλές που πρόκειται να αντιμετωπίσουν. Κάποιοι φίλοι επιχειρηματίες μπορούν επίσης να φανούν χρήσιμοι. Στη συνέχεια, οι διαπραγματευτές πρέπει να προσαρμοστούν στα ήθη και τα έθιμα της χώρας χωρίς να δείχνουν κάποια αντιπάθεια ή σε συμπάθεια.

Πρέπει να θυμούνται διαρκώς ότι είναι πιο εύκολο να προσαρμοστούν αυτοί παρά να αλλάξει τον τρόπο ζωής της μια ολόκληρη χώρα. Ένα άλλο βασικό στοιχείο είναι ότι δε θα πρέπει να κριτικάρουν ούτε την κυβερνητική δομή της χώρας στόχου αλλά ούτε και τα πρόσωπο τα οποία βρίσκονται στο τιμόνι της χώρας. Αντιθέτως, πρέπει να επιβραβεύουν αυτά που αξίζουν την επιβράβευσή τους, χωρίς όμως υπερβολές και κολακείες (στοιχεία που μπορεί να έχουν αρνητικά αποτελέσματα).

Εάν οι διαπραγματευτές αντιληφθούν και κατανοήσουν την πραγματική λειτουργία των διαπραγματεύσεων, τότε θα ανακαλύψουν γρήγορα το γεγονός ότι κάθε χώρα και κάθε έθνος έχει πολλά και καλά στοιχεία, αρκετούς εξαιρετικούς νόμους και γοητευτικά ήθη και έθιμα. Είναι πολύ εύκολα να ξεχωρίσουν τα καλά στοιχεία, ενώ από την άλλη μεριά δεν θα έχουν κανένα κέρδος αν τονίζουν συνέχεια τα κακά.


Άρθρο αρχείου

Αλμπέρτο Αζαρία

Επιχειρηματικότητα

8+1 Συμβουλές για Καλύτερη Προώθηση Προϊόντων και Υπηρεσιών

Η προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών αποτελεί κρίσιμο στοιχείο για την επιτυχία κάθε επιχείρησης. Είναι ο τρόπος με τον οποίο οι επιχειρήσεις επικοινωνούν την αξία και τα οφέλη των προϊόντων ή των υπηρεσιών τους στους καταναλωτές, επηρεάζοντας την απόφαση αγοράς. Χωρίς κατάλληλη προώθηση, ακόμη και το πιο καινοτόμο προϊόν μπορεί να παραμείνει άγνωστο στο κοινό και να μην αποδώσει τα αναμενόμενα κέρδη. Σε μια εποχή που ο ανταγωνισμός είναι έντονος και οι καταναλωτές έχουν περισσότερες επιλογές από ποτέ, η ανάγκη για αποτελεσματικές στρατηγικές μάρκετινγκ γίνεται επιτακτική. Οι καταναλωτές σήμερα έχουν πρόσβαση σε πληθώρα πληροφοριών και είναι πιο ενημερωμένοι και απαιτητικοί.

Έτσι, η ανάπτυξη μιας ισχυρής στρατηγικής προώθησης μπορεί να βοηθήσει μια επιχείρηση να ξεχωρίσει από τον ανταγωνισμό.

  1. Γνωρίστε τους Πελάτες σας – Τα χαρακτηριστικά των πελατών σας (ηλικία, εισοδήματα, φύλο, εκπαίδευση, οικογενειακή κατάσταση, επάγγελμα, τόπος κατοικίας) πρέπει να αποτελούν τον οδηγό της επιλογής των μεθόδων προώθησης που θα επιλέξετε: ηλεκτρονική ή έντυπη αλληλογραφία, προβολή σε εφημερίδες και περιοδικά, ραδιόφωνο, τηλεόραση, διαδίκτυο, κ.α.
  2. Προϋπολογίστε – Εξετάστε τον προϋπολογισμό σας και καθορίσετε τι μπορείτε να διαθέσετε στην προώθηση. Εξετάστε τις κινήσεις των ανταγωνιστών σας και υπολογίστε πόσο ξοδεύουν για το μάρκετινγκ τους.  Ζητήστε από τις διαφημιστικές εταιρείες να σας δώσουν αναλυτικά στοιχεία απόδοσης διαφημίσεων ανά κλάδο και γεωγραφική περιοχή.
  3. Μοιράστε τα Χρήματά σας – Επιλέξτε περισσότερες από μια μεθόδους για την προσέγγιση των ομάδων και της αγοράς που στοχεύετε.  Επιστολές, έντυπη και ηλεκτρονική διαφήμιση, ραδιόφωνο, κ.α. λειτουργούν συνδυαστικά για την ενίσχυση του μηνύματος. Το βασικό στοιχείο είναι η επανάληψη.
  4. Σκεφτείτε Δημιουργικά – Μερικές φορές οι καλύτερες ιδέες απαιτούν περισσότερη έμπνευση παρά χρήματα. Σκεφτείτε νέες μεθόδους προώθησης της επωνυμίας σας:  σε χαρτί περιτυλίγματος, σε ποντίκια των υπολογιστών, κλπ.
  5. Προωθήστε το Προφίλ σας – Η προώθηση του προφίλ σας διαφημίζει το όνομα σας, το τι είστε ή το βασικό σας μήνυμα, δημιουργεί και διατηρεί την παρουσία σας στην αγορά. Η διαφήμιση προϊόντων αποσκοπεί σε άμεσες ενέργειες, όπως η προώθηση κάποιας ειδικής έκπτωσης, ή το να πείσετε τους πελάτες να τηλεφωνούν για περισσότερες πληροφορίες.
  6. Μετρήστε το Αποτέλεσμα – Χρησιμοποιήστε μια ειδική προσφορά, ή το όνομα ενός πωλητή σας για να διευκολυνθείτε στη μέτρηση της επιτυχίας ή αποτυχίας κάποιας συγκεκριμένης διαφήμισης.
  7. Αξιολογήστε και Εκτιμήστε – Αφιερώστε χρόνο με τους πελάτες σας για να προσδιορίστε γιατί είναι ικανοποιημένοι ή όχι. Ετοιμάστε ένα σύντομο ερωτηματολόγιο για τον προσδιορισμό του τρόπου ζωής τους και το κίνητρο των αγορών τους.
  8. Μην το παραμελείτε – Πολλές επιχειρήσεις δεν θεωρούν τη διαφήμιση ως ένα πάγιο έξοδο. Αν δεν επενδύετε χρήματα στη διαφήμιση οι πωλήσεις γενικώς θα πέσουν. Καθορίστε τα έξοδα διαφήμισης μέσα στον προϋπολογισμό σας και ακολουθήστε το σχέδιο σας σε καλές και κακές οικονομικές περιόδους.
  9. Μη γίνεστε ο Διαφημιστής σας – Πολλές επιχειρήσεις αγωνίζονται για την αύξηση των πωλήσεών τους χωρίς να ξοδεύουν χρήματα στη διαφήμιση. Είναι αποτελεσματικότερο το να ξοδέψετε κάτι παραπάνω και να συνεργαστείτε με κάποια διαφημιστική εταιρεία ή έναν ειδικό σύμβουλο, παρά να προσπαθείτε μόνοι σας να παράγετε τη διαφήμισή σας. Οι διαφημίσεις που δεν σχεδιάζονται επαγγελματικά μπορεί να μην αποφέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα και πολλές φορές να δώσουν κακή εικόνα της επιχείρησής σας.
Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Αλλαγές και… Επιχειρήσεις!

Η έννοια της αλλαγής έχει απασχολήσει τον άνθρωπο από τότε που έκανε την εμφάνισή του σ’ αυτόν τον πλανήτη. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός, ότι ακόμα και μετά την πάροδο πολλών χιλιάδων χρόνων η αλλαγή συνεχίζει να βρίσκεται στο προσκήνιο της ανθρώπινης πραγματικότητας, τόσο καυτή και τόσο επίκαιρη όσο ποτέ άλλοτε.

            Πως αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι την αλλαγή;

            Δοκιμάστε να κάνετε ένα απλό τεστ.

Ζητήστε από τους φίλους και συνεργάτες να σας πουν πως αντιλαμβάνονται την έννοια της αλλαγής και θα διαπιστώσετε ότι στην συντριπτική τους πλειοψηφία έχουν αρνητική στάση και αρνητικές αντιλήψεις.

Επίσης, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις εκείνες, όπου στο μυαλό των ερωτηθέντων η αλλαγή είναι ταυτόσημη με το φόβο, τις προκαταλήψεις, τα στερεότυπα, το άγχος, την απειλή, το μπέρδεμα και την άρνηση.

            Που συναντούμε την αλλαγή;

Δυστυχώς ή ευτυχώς, η αλλαγή απαντάται σε όλες ανεξαιρέτως τις εκφάνσεις της καθημερινής μας ζωής, π.χ. στο σπίτι, στη δουλειά, στις σχέσεις, στους φίλους, στην οικονομία, στην πολιτική, στην κοινωνία, στις τέχνες, στην επικοινωνία, στην επιστήμη και φυσικά στην τεχνολογία. Σχεδόν σε εβδομαδιαία βάση, εκπαιδεύω στελέχη σε επιχειρήσεις για το πώς να διαχειριστούν την αλλαγή σε επιχειρησιακό αλλά και σε προσωπικό επίπεδο. Το γεγονός αυτό, αποκαλύπτει ότι στην πράξη η αλλαγή αφενός αποτελεί πολύ συχνή πρακτική, και αφετέρου ότι υπάρχει έντονη ανάγκη εκπαίδευσης των στελεχών στους τρόπους διαχείρισής της.

Οι επιχειρήσεις, στην προσπάθειά τους να επιβιώσουν, να εδραιωθούν και να αναπτυχθούν μέσα στο σκληρά ανταγωνιστικό επιχειρηματικό περιβάλλον, έρχονται αντιμέτωπες με μια σειρά αλλαγών. Μερικά από τα πιο συχνά και χαρακτηριστικά παραδείγματα επιχειρησιακών και οργανωσιακών αλλαγών είναι τα παρακάτω :  Αλλαγή επωνυμίας, αλλαγή λογότυπου, αλλαγή διοίκησης ή και ανώτατων στελεχών, αλλαγή προσωπικού, αλλαγή στρατηγικής, αλλαγή πολιτικών, αλλαγή προϊόντος, αλλαγή τοποθεσίας, αλλαγή γραφείων, αλλαγή τεχνολογίας, αλλαγή γραμμής παραγωγής, επέκταση δραστηριοτήτων, διεύρυνση προϊοντικής γκάμας, συγχώνευση ή εξαγορά από άλλη εταιρία, αλλαγή τιμολογιακής πολιτικής, αλλαγή διαφημιστικής εκστρατείας, κ.α. Προκειμένου να αντεπεξέλθουν επιτυχώς στις παραπάνω αλλαγές, οι επιχειρήσεις καλούνται να εφαρμόσουν στην πράξη τη διαχείριση αλλαγής.

            Τι καλείται διαχείριση αλλαγής (change management);

Η Διαχείριση της Αλλαγής, αποτελεί μία συστηματική προσέγγιση αντιμετώπισης της αλλαγής, η οποία περιλαμβάνει το σχεδιασμό, την αναγνώριση, τον έλεγχο και τη σταθεροποίηση των διαδικασιών της αλλαγής, τόσο από τη σκοπιά της επιχείρησης όσο και σε προσωπικό επίπεδο.

Ποια είναι η πρώτη αντίδραση των εργαζομένων σε μια οποιαδήποτε επερχόμενη αλλαγή; Ύστερα από μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί σε παγκόσμια βάση, έχει αποδειχθεί ότι η πρώτη και η πιο συνηθισμένη, αντίδραση των εργαζομένων στην ανακοίνωση μιας επερχόμενης αλλαγής είναι το σοκ. Μετά το σοκ, ανακαλύφθηκε ότι ακολουθούν δύο πολύ πιθανά σενάρια. Στο πρώτο σενάριο, το αρχικό σοκ δίνει τη θέση του στο φόβο και στη συνέχεια στην ανάπτυξη αρνητικής στάσης απέναντι στην επερχόμενη αλλαγή. Στο δεύτερο σενάριο, μετά το σοκ εμφανίζεται ένα αίσθημα απειλής το οποίο σχετίζεται άμεσα με το αν θα συνεχίσει ο εργαζόμενος να κατέχει την ίδια θέση μέσα στην εταιρία του μετά το πέρας των διαδικασιών της αλλαγής.

Η ύπαρξη απειλής στον εσωτερικό κόσμο του εργαζόμενου οδηγεί στη δημιουργία συναισθημάτων όπως η σύγχυση, η ενοχή και η απογοήτευση, τα οποία με τη σειρά τους οδηγούν στη δημιουργία εχθρικής συμπεριφοράς του εργαζόμενου απέναντι στην επερχόμενη αλλαγή. Η τελική συμπεριφορά και στα δύο σενάρια, άρνηση και εχθρότητα, αποτελεί πηγή πολλών προβλημάτων και οδηγεί τις επιχειρήσεις σε αποτυχημένες πρακτικές και αποτελέσματα.

Αντιθέτως, αυτό που πρέπει να κάνουν οι επιχειρήσεις είναι να μετατρέψουν το αρχικό σοκ σε ενεργητική συμμετοχή. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με διάφορους τρόπους, εκ των οποίων οι κυριότεροι είναι η συνεργασία με τους εργαζόμενους, η επεξήγηση σε αυτούς και η συνειδητοποίηση της αναγκαιότητας της αλλαγής για το καλό της επιχείρησης, η δημιουργία οράματος, η εξασφάλιση της θέσης τους στην εταιρία και η εκπαίδευσή τους. Η ενεργητική συμμετοχή των εμπλεκομένων στις διαδικασίες της αλλαγής, θα τους ενεργοποιήσει θετικά και θα τους δώσει την απαραίτητη ώθηση και τα απαραίτητα εφόδια που χρειάζονται για να υπερπηδήσουν τα εμπόδια που θα εμφανιστούν μπροστά τους.

Έτσι, αντί για αρνητική ή εχθρική συμπεριφορά, το τελικό αποτέλεσμα θα είναι η υιοθέτηση της αλλαγής και η ομαλή ανάπτυξη και εξέλιξη της επιχείρησης.

Αζαρίας Αλμπέρτο

Συμβούλου Επιχειρήσεων και Επαγγελματία Εκπαιδευτή Στελεχών

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Επενδύστε στους ανθρώπους σας…γιατί η απόλυση δεν είναι λύση!!!

Η επιλογή της περικοπής του προσωπικού, έχοντας ως άλλοθι την οικονομική κρίση, δεν είναι η ορθότερη. Η οικονομική κρίση σίγουρα επιδεινώνει τα «κακώς κείμενα», αλλά αυτό δε σημαίνει ότι η μείωση του αριθμού των εργαζομένων σε μια επιχείρηση θα δώσει τη λύση. Η αναθεώρηση όλης της στρατηγικής διοίκησης της επιχείρησης συμπεριλαμβανομένου του οράματος, της αποστολής, της διαχείρισης των πόρων και κυρίαρχα των ανθρώπινων πόρων, των εφαρμοζόμενων πολιτικών και πρακτικών και του συστήματος των αξιών και της επιχειρησιακής ηθικής ανοίγει το δρόμο προς την αναζήτηση της επιτυχίας.

Σε πολλές επιχειρήσεις η τακτική της απόλυσης με στόχο τη μείωση των εξόδων βελτίωσε προσωρινά τα οικονομικά τους στοιχεία, αλλά δεν οδήγησε στην ανάπτυξη της επιχείρησης. Επιπρόσθετα, αυτή η τακτική είχε σαν αποτέλεσμα να απομακρυνθούν κάποιοι αξιόλογοι εργαζόμενοι που αναφέρονταν είτε στη χαμηλότερη είτε στην υψηλότερη βαθμίδα, η έλλειψη των οποίων δημιούργησε ένα μεγάλο κενό που δύσκολα μπορεί να αναπληρωθεί και να επιτρέψει στην επιχείρηση να συνεχίσει την πορεία της ομαλά, όσο αυτό είναι εφικτό, δεδομένου ότι ο ανταγωνισμός και οι αλλαγές στο εξωτερικό επιχειρησιακό περιβάλλον της επιχείρησης δεν περιμένουν.

Θα ήταν λοιπόν σκόπιμο, η μείωση του προσωπικού να μην γίνεται με κυρίαρχο το κριτήριο της μείωσης των εξόδων. Πριν να ληφθεί η απόφαση απομάκρυνσης κάποιου εργαζόμενου από την επιχείρηση, θα πρέπει η επιχείρηση να αξιολογήσει την παρουσία της στην επιχειρησιακή σκηνή, τη δυναμική της και την προοπτική ανάπτυξής της. Η φιλοσοφία της ηγεσίας της, η αξιολόγηση και παραγωγικότητα των εργαζομένων της, η δυνατότητα προσαρμογής της στις αλλαγές είναι σημαντικά πεδία προς ανάλυση.

Η συνειδητοποίηση της κάθε επιχείρησης ότι οι άνθρωποί της είναι η δύναμή της θα την οδηγήσει στο να επενδύσει με σωστό τρόπο στο προσωπικό της. Η γνωριμία των εργαζομένων της με την ανάλυση των ικανοτήτων, δεξιοτήτων και ταλέντων του κάθε ανθρώπου που βρίσκεται στην επιχείρηση με στόχο το «πως μπορεί αυτός να αξιοποιηθεί καλύτερα», θα την οδηγήσει σε αναζήτηση λύσεων για ανάπτυξη παρά σε βραχυπρόθεσμη περικοπή δαπανών.

Η συνέπεια αυτής της γνωριμίας σε βάθος θα είναι η διαχείριση των ταλέντων του κάθε ανθρώπου, αλλά  και η δέσμευσή του να παραμείνει στην επιχείρηση γιατί το μέλλον της θα εξαρτάται και από τον ίδιο. 

Επομένως, ο στρατηγικός σχεδιασμός του ανθρώπινου δυναμικού, η δέσμευση του εργαζόμενου, η ανάπτυξη της σωστής ηγεσίας,  η διαχείριση των ταλέντων, η διαχείριση αλλαγών και η ευελιξία φαίνεται ότι αποτελούν τους θεμέλιους λίθους για την ανάπτυξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος σε περιόδους κρίσης.

Continue Reading

Trending